Program för att hjälpa företag i Skåne att behålla internationell kompetens

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2017 15:16 CET

Att attrahera och behålla internationella talanger, spetskompetens i Skåne är ett prioriterat område. Bild, Peter Malmgren

För att kunna behålla och stärka sin konkurrenskraft är många företag beroende av spetskompetens från olika länder. Företag i Skåne är inget undantag. Den 14 februari startar Kick-Start Programmet i Lund, ett led i att behålla dessa talanger i Skåne.

– Kick-Start Programmet är ett led i satsningen för att attrahera och behålla talanger i vår region. I programmet så levererar vi verktyg för att ge bättre förutsättningar för medföljande att söka jobb i Sverige, vilket kan vara en förutsättning för att talangerna ska stanna kvar, säger Lisa Andersson, på International Citizen Hub Lund, i Lunds kommun.

­– En av de vanligaste anledningarna till varför utländsk spetskompetens väljer att flytta härifrån är att deras partner inte kommer in på den lokala arbetsmarknaden, säger Susanne Mattsson, Business Development Manager, Invest in Skåne.

– För att Skåne ska vara en attraktiv plats för företag är det avgörande att vi kan attrahera och behålla spetskompetensen, bland annat genom att säkra att medföljande partner och andra familjemedlemmar trivs. Aktuellt inte minst för forskningsanläggningen ESS, men också av största vikt för svenska företag i behov av internationell spetskompetens. Vi vet att denna insats är ett viktigt stöd för företagen, avslutar hon.

Två grupper med sammanlagt 60 personer deltar i programmet där de under 11 veckor bland annat får information om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar, vilka sätt man kan söka jobb på samt individuellt stöd baserad på varje persons utbildning och erfarenhet. Satsningen görs av International Citizen Hub Lund och Invest in Skåne i samarbete med Arbetsförmedlingen.

För mer information vänligen kontakta:

Lisa Andersson, Talent Attraction Developer, International Citizen Hub Lund, Lunds kommun, mob. 0723-91 56 30

Susanne Mattsson, Business Development Manager, Invest in Skåne, mob. 0768 89 02 76

Ninni Benediktsson, sektionschef, Arbetsförmedlingen, mob. 010-486 12 19

Om Invest in Skåne

Invest in Skåne är Skånes officiella marknadsföringsbolag med uppdrag att attrahera investeringar till Skåne samt att främja de regionala företagens internationalisering. Bolaget tillhandahåller kostnadsfri professionell rådgivning och service till företag som överväger Skåne för framtida investeringar och vi hjälper Skånska företag att nå ut till marknader och affärspartners internationellt.