Founders Alliance & Stockholms stad: Philip Lindblom är Årets Unga Entreprenör i Stockholmsregionen 2008

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 14:23 CEST

Philip Lindblom, grundare av Virtual Consulting, erhåller stipendiet Årets Unga Entreprenör i Stockholmsregionen 2008. Stipendiet består av 25000 kronor och en möjlighet att vara del av Founders Alliance nätverk av erfarna entreprenörer. Stipendiet kommer att delas ut av Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholms stad samt Niclas Carlsson, grundare och vd för Founders Alliance under EntreprenörsGalan den 30 september i Stockholms stadshus.

- De unga entreprenörerna bygger det framtida Sverige och därför är det väldig viktigt för oss att uppmuntra deras entreprenörskap. Stipendiet är ett led i detta arbete och syftar till att uppmärksamma en person som fått en bra start på sitt entreprenörskap genom att vara drivande och en bra förebild, säger Niclas Carlsson, grundare, Founders Alliance och Initiativtagare till stipendiet.

Stipendiaten Philip Lindblom driver det framgångsrika företaget Virtual Consulting vars affärsidé är att erbjuda tjänster och produkter i Second Life. Företaget är ledande inom båttillverkning och då främst lyxyachter, vilka snabbt blivit enormt populära. Om utnämningen till Årets Unga Entreprenör 2008 säger han:

- Det är enormt stort att få det här stipendiet av så erfarna entreprenörer! Entreprenörskapet har blivit en livsstil för mig eftersom jag får en möjlighet att göra det jag verkligen brinner för. Second Life, med sina 15 miljoner registrerade användare, är fortfarande nytt och möjligheten för företag att etablera sig där och få sina produkter marknadsförda i ett funktionellt 3D format är något som kommer att förvandla Second Life till en marknadsplats för både små och stora företag.

- Philip Lindblom är en mycket värdig stipendiat. Han representerar en ny sorts näringsliv och företagande. Han har ett driv och en kreativitet som gör honom till en god förebild för unga entreprenörer runt om i landet, säger Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholms stad.

Juryns motivering:
Stipendiet Årets Unga Entreprenör i Stockholmsregionen 2008 tilldelas en entreprenör som agerar både spadförsäljare och guldgrävare i den nya virtuella världen, Second Life. I Second Life är Årets Unga Entreprenör per definition global och med en ansenlig omsättning och ett antal kunder, tror vi att Virtual Consulting har stora möjligheter att utvecklas starkt. Årets Unga Entreprenör står med båda fötterna på jorden och är framgångsrik i sina gymnasiestudier samtidigt som han bedriver ett inspirerande, spännande entreprenörskap. Det är beundransvärt.

För mer information kontakta:
Niclas Carlsson, vd Founders Alliance, 08-450 99 30, 0708-10 78 05
Philip Lindblom, vinnare av stipendiet Ung Entreprenör i Stockholmsregionen 2008, 0739-91697 96

Om Ung Entreprenör
Utmärkelsen Årets Unga Entreprenör går till en entreprenör i åldern mellan 13-25 år och som idag driver ett företag som har kunder samt har stor potential att i sitt liv bli en framgångsrik entreprenör. Syftet med utmärkelsen är att främja unga entreprenörers framgång och tillväxtvilja genom att årligen få ta emot ett stipendium på 25000 kronor där entreprenören och organisationen som nominerat entreprenören höjs upp på EntreprenörsGalan. Samtliga organisationer som arbetar med utveckling av entreprenörer under 25 år är välkona att nominera sin kandidat. I begreppet framgångsrik entreprenör tar juryn bland annat hänsyn till aspekter såsom förmåga att sysselsätta människor med produkter och tjänster, bidra till nytta för många kunder, bygga ett internationellt företag, vara en god ledare och utvecklas till en förebild för andra unga entreprenörer. Stockholms entreprenörskolor och inkubatororganisationer har under sommaren nominerat ett tiotal kandidater till stipendiet Årets Unga Entreprenör i Stockholmsregionen 2008. Vinnaren har sedan valts ut av en jury bestående av Olle Zetterberg, vd Stockholm Business Region, Niclas Carlsson, grundare och vd Founders Alliance, Jakob Tolleryd, ordförande Founders Alliance samt Anna Gissler, stabchef Stockholm Business Region.

Om Founders Alliance
Founders Alliance är ett kunskapsföretag som arbetar med utveckling av entreprenörsdrivna tillväxtföretag. Företaget har idag 500 medlemmar som startat och driver uppskattningsvis över 2 000 svenska tillväxtföretag. Målsättningen är att ge Sveriges entreprenörer nödvändiga verktyg, resurser och individer för att öka möjligheterna för dem att växa snabbare och mer effektivt. Founders Alliance organiserar events, utbildningar och seminarier med tema företagsutveckling för medlemmar och partners.

www.foundersalliance.com

Stockholm Business Region är helägt av Stockholm stad och har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm - the Capital of Scandinavia.

Kommentarer (0)