​Unikt nätverk gör Stockholm mer attraktivt för internationella talanger

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2017 11:46 CEST

Foto: Tove Freij

Stockholm har fått ett nytt nätverk – Stockholm Dual Career Network, SDCN, som riktar sig till medföljande till internationella anställda vid företag, organisationer och lärosäten i Stockholm. Nätverket ska ge stöd till internationella individer och familjer som flyttar till Stockholm, genom att hjälpa dem att söka jobb, bredda sina personliga nätverk, upptäcka svensk kultur och integreras i sin nya hemstad.

Klarna, Truecaller, Sqore, Karolinska Institutet, KTH och Stockholms Universitet har redan anslutit sig och intresset är stort från flera håll. Syftet med SDCN är att underlätta för den medföljande att snabbt etablera sig på arbetsmarknaden, erbjuda ett sammanhang med personer som befinner sig i en liknande situation och att tillvara den kompetens som den medföljande besitter. Ytterst är syftet också givetvis att behålla internationell personal i Stockholm.

- På Truecaller arbetar vi hela tiden för att attrahera de bästa talangerna, säger Saga Betts, HR Generalist på Truecaller. Vi ser vårt medlemskap i SDCN som ytterligare steg i vår satsning att inte bara attrahera utan också integrera våra medarbetare och deras medföljande i Stockholm och Sverige. Medlemskapet är en personalförmån som skapar trygghet och ger access till nätverk i både akademi, offentlig och privat sektor.

SDCN drivs av Stockholms Akademiska Forum, Staf, som representerar Stockholms samtliga 18 lärosäten tillsammans med Stockholms stad.

- Vi måste arbeta aktivt för att stödja processen med att rekrytera och behålla internationell, mobil arbetskraft både när det gäller forskare och företag. Att det finns stöd för den medföljande partnern kan vara helt avgörande för huruvida internationella familjer väljer att flytta till Stockholm, säger Maria Fogelström Kylberg, verksamhetschef på Stockholms Akademiska Forum, Staf.

SDCN erbjuder evenemang och aktiviteter för medföljande till internationella anställda som arbetar i de organisationer som är anslutna till nätverket.

- Att akademi, stad och företag går samman för att erbjuda en sådan här typ av service är helt unikt internationellt sett. Vi är övertygade om att det bidrar till att göra Stockholm till en mer attraktiv plats, och underlättar internationella rekryteringar, säger Anna Gissler, VD på Invest Stockholm, strategisk partner till SDCN.

För mer information om SDCN, kontakta:
Sophia Wallin, Projektledare Stockholm Dual Career Network
sophia@staforum.se
+46 (0)8 674 77 75

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.

Kommentarer (0)