Wihlborgs + Fintechbolag = Säkrare samhälle

Genom smarta automatiserade kontroller på betalningar och leverantörer i realtid får fastighetsbolaget Wihlborgs en ännu bättre kontroll. Insatserna bidrar till ett säkrare samhälle i stort.

Wihlborgs har aldrig fått en allvarligt negativ anmärkning från sina revisorer, eller fått höra från ägare eller ledning att man brister när det kommer till intern kontroll. Ändå väljer bolaget att få extern hjälp.

– Vi på Wihlborgs upplevde innan vi kom i kontakt med Inyett att vi hade väldigt bra kontroller på plats när det kommer till ekonomi och intern kontroll. Analyser vi genomfört visar mer eller mindre samma sak, men… Vi upptäckte faktiskt saker vi inte kände till när vi valde att kontrollera våra historiska betalningar genom fintechbolaget Inyett.

- Vi hade några dubbelbetalningar tyvärr, och gjorde dessutom en del affärer med leverantörer som både saknade f-skatt och hade skulder hos Kronofogdsmyndigheten, berättar Mats Wessman, Inköpschef på Wihlborgs.

Full kontroll och följer avtal
Fintechbolaget Inyett hjälper inte bara Wihlborgs med kontroller och analyser på betalningar och dess mottagare, utan bolagets ledning arbetar också med den unika data som kontrollen av betalningarna genererar. Bland annat för att mäta avtalslojalitet och se hur man kan arbeta mer lönsamt och effektivt.

- Vi på Inyett upplever Wihlborgs som en förebild när det kommer till internkontroll, både inom fastighetsbranschen men i näringslivet i allmänhet. Bolaget är mycket moget gällande intern kontrollsfrågor och har som ambition att alltid ligga steget före. Allt för att kunna agera på eventuella affärer med riskleverantörer men även på direkta felbetalningar. På så sätt spar de tid, energi och pengar berättar Jone Sølvik som är VD på Inyett.

Mats Wessman är en av sju aktiva användare på Wihlborgs av tjänsten för kontroll av betalningar och leverantörer, och berättar att andra delar av organisationen också nyttjar tjänsten, både proaktivt och reaktivt när det kommer till Wihlborgs interna kontroll.

- Vi vet att många av våra kunder använder Inyett och vi känner också att vi vill ta större ansvar. Nu när vi använt Inyett i flera år kan vi bocka av att det gett en ”return of investment” avslutar inköpschefen.

• inyett
  • bedrägeri