Ökat skydd i Sollefteå

Nyhet   •   Aug 25, 2017 12:07 CEST

I kommunen och dess kommunala bolag ökar man från september skyddet mot att fakturor betalas fel, eller att man gör affärer med leverantörer som är bedrägliga. Allt för att skattekronor ska gå så rätt som möjligt.

I maj månad bestämde sig Sollefteå kommuns ekonomichef Niklas Nordén för att göra en analys kring hur kommunens ekonomiska internkontroll varit. Man valde säkerhetsbolaget Inyett som vid den tidpunkten hade ett erbjudande om att göra en analys av historiska betalningar kostnadsfritt.

- Jag hade under flertalet år hört att nästan alla svenska kommuner använde deras tjänster men trodde egentligen inte att kommunen hade ett behov. Vi har ju bra ekonomisystem och fantastiskt duktiga medarbetare på ekonomiavdelningen. Men eftersom deras analys var kostnadsfri och inget krav på att gå vidare valde jag att ta erbjudandet, berättar Niklas.

50 000 transaktioner analyserades
Efter 74 timmar hade cirka 50 000 betalningar och dess mottagare analyserats och ett första resultat var redo att presenteras för ekonomichefen.

Jone Sølvik, VD och partner på Inyett berättar.
Sollefteå kommun är och har varit väldigt duktiga. Men mänskliga misstag inträffar överallt. Så är det. Jag kan inte kommentera specifika kunder till oss då vi har sekretessavtal med alla våra kunder.

Skattemedel ska vara helt korrekt hanterade
För Niklas och hans kollegor på ekonomi och inköp ökar man nu skyddet för att underlätta för kollegorna, men också för att man bara vill ha rättvisa och seriösa leverantörer i sina register.

- Vi på kommunen och vårt kommunala bolag Solatum har bestämt oss för att anlita Inyett och deras tjänst Inyett Betalkontroll som automatiskt analyserar varje unik betalning vid betaltillfället. Vi får direkt en indikation om något är på tok med betalningen eller att det finns något att anmärka på leverantören, berättar Niklas och fortsätter.
- Jag är övertygad om att vi kommer spara tid, energi och pengar, men också öka säkerheten och tryggheten för alla. Inyett kommer ge oss ett stöd som vi tidigare saknat och tjänsten ger oss möjlighet att faktiskt slopa en del manuella kontroller. Nu automatiseras och digitaliseras allt. Till en väldigt liten kostnad.