Inyett påbörjar internationell expansion – öppnar kontor i Oslo

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2016 10:00 CET

Närmare 7 av 10 kommuner i Sverige använder varje dag Inyett för att säkerställa att de gör trygga affärer och för att skydda skattemedel. Nu tar det Helsingborgsgrundande företaget sitt första steg i sin internationella expansion och öppnar kontor i centrala Oslo. Redan nu har flera norska kunder tecknat avtal där PEAB Norge är bland de första som kommer använda sig av Inyetts automatiserade lösning för att motverka ekonomiska bedrägerier.

Inyett är det enda bolaget i Sverige och numera Norge som arbetar med automatiserad ekonomisk kontroll av kunder, leverantörer och betalningar. Just behovet av automatiserade tjänster efterfrågas allt mer och fakturasvindel är mycket utbrett i Norge. 7 av 10 offentliga verksamheter uppgav till exempel att de mottagit bluffakturor år 2015, enligt NHO, Näringslivets huvudorganisation i Norge.

- Det känns otroligt spännande att expandera vår verksamhet till ett annat land och detta är givetvis en stor milstolpe för oss. Marknaden i Norge är värd cirka 180 miljoner norska kronor och vi förväntas omsätta 9 miljoner norska kronor inom ett år i Norge, säger Jone Sølvik, VD & Partner på Inyett.

Kontoret kommer finnas på Aker Brygge, Filipstadsbrygge, i centrala Oslo och öppnas den 1 november. Initialt består personalstyrkan av två säljare som väntas utökas de kommande månaderna.

- Detta är början på den stora resan som Inyett har framför sig och vi planerna redan nu för framtida expansioner till fler länder. Behovet av att kontrollera betalningar och leverantörer växer ständigt och liknande mönster som i Sverige, där fler företag och offentliga verksamheter utsätts för någon typ av bedrägeri, syns överallt, säger Jone Sølvik, VD & Partner på Inyett.

Inyetts digitala tjänst skapar säkra affärer och ökar lönsamhet, och avslöjar bedrägerier och felaktigheter i bolags och organisationers ekonomi. Johan Henckel fick idén år 2009 när han läste i tidningen om en kvinna som reste till Söderhavet för kommunpengar, som kommunen inte kunde kräva tillbaka. Vid denna tidpunkt fanns inget smart och automatiserat system för att stoppa detta. Så föddes affärsidén om säkra betalningar och affärer.

Tankarna blev startskottet till företaget Inyett, som genom sina digitala tjänster snabbt verifierar om bolag utsätts för ekonomiska bedrägerier. På två veckor hade bolaget 30 kunder.