Miljontals skattekronor försvunna för svenska kommuner

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2017 11:22 CET

Jone Sølvik, VD & Partner på Inyett / Annika Wallenskog, Chefsekonom på SKL

Enligt en kartläggning av Inyett, som arbetar med säkra affärer har större delen av Sveriges kommuner och landsting tillsammans betalat ut flera miljoner kronor för mycket till en nationellt upphandlad leverantör, som inte justerat sin prislista enligt ett större ramavtal om att rabatter ska utgå på sortimentet.

Kurt Grönsund, Upphandlingsstrateg på Klippan kommun i Skåne uppmärksammade informationen och kontaktade Inyett, som med en smart tjänst utför kontroller på utbetalningar.

– 30.000 kronor i uteblivna rabatter på ett av tre år, endast för Klippans kommun konstaterar Kurt, som även ansvarar för Bjuv, Perstorp och Åstorps kommun där liknande summor kan visas upp. Rätt ska vara rätt, och jag tycker det är skrämmande att 90% av alla de fakturor vi fått verkar innehålla feldebiterade produkter.

Enligt kartläggningen har leverantören, som enligt avtalet skulle gett 40% rabatt på delar av sortimentet av okänd anledning inte justerat prislistan. Summan för den uteblivna rabatten uppgår till flera miljoner kronor fördelat på de drabbade kommunerna, något som drabbar skattebetalarna i slutändan.

- Vi ser allvarligt på att avtalsleverantörer inte fakturerar enligt avtal. Det är självklart att om man skrivit avtal på en viss nivå, så ska det stämma. Det missgynnar hela samhället, säger Annika Wallenskog, chefsekonom och direktör för avdelningen för ekonomi och styrning på SKL.

Än är det dock inte försent
Leverantören, medger via mail och på hemsida att återbetala rabatter vid redovisning av underlag, dock senast under februari 2017.

- Personligen tycker jag att leverantören bör ta ett större ansvar. De bör göra jobbet eftersom det är de som gjort fel. Nu lägger man allt arbete på kommunerna, och redovisningen ska inkomma på extremt kort tid. Det är inte schysst mot kommunernas ekonomiavdelningar som under årets första månader går på knäna, säger Jone Sølvik, VD & Partner på Inyett.

- Vi på Inyett brinner för säkra affärer ner till varje enskild transaktion och gör allt för våra kunder. Vi ska spara våra kunder tid, energi och pengar och detta är ett bevis att vår produkt verkligen gör skillnad. Nu håller vi tummarna för att många kommuner väljer att åberopa stora summor som kan läggas på rätt saker.

Inyett hjälper företag och organisationer till säkra affärer, och verkar för att skapa ett tryggt och säkert affärsklimat, ner till varje enskild transaktion.

Inyett erbjuder digitala tjänster för att genomföra säkra affärer. Vi gör det bland annat genom att tillgodose våra kunder med information om vem de bör och gör affärer med, och uppmärksammar felaktigheter för våra kunder som de snabbt kan agera på.

Med hjälp av Inyett genomförs automatiserade kontroller och analyser som skapar kontroll, trygghet, lönsamhet och effektivitet för organisationer i allmänhet – och ekonomer, inköpare och säkerhetsanställda i synnerhet. Inyetts tjänster bidrar till ett tryggt affärsklimat för privata och offentliga organisationer.