Sigfox expanderar sitt globala Internet of Things-nätverk (IoT) till Sverige i samarbete med IoT SWEDEN

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2017 07:00 CET

Sigfox har ingått ett strategiskt partnerskap med en svensk aktör inom telekomindustrin för att täcka Nordens största ekonomi – Sverige är det 32:a landet i ordningen som bygger ett nätverk baserat på Sigfoxs teknologi och stödjer dess globala ambitioner att nå 60 länder under 2018.

LABEGE, Frankrike, STOCKHOLM, Sverige, 27 februari, 2017 – Idag tillkännagav Sigfox,världsledande inom global kommunikationslösning för Internet of Things, och dess samarbetspartner IoT SWEDEN, starten för utbyggnaden av Sigfoxs nätverk i Sverige. IoT SWEDEN kommer att bygga och driva Sigfoxs nätverk och distribuera IoT-anslutna tjänster och lösningar via sina samarbetspartners.

Avtalet är en del av Sigfoxs strategi att utöka sin verksamhet och täcka marknader som fortfarande till stora delar är i sin linda och skapa fantastiska möjligheter för både företag och konsumenter. Utbyggnaden av den svenska IoT-marknaden har hämmats av frånvaron av bra kommunikationsteknologier som är affärsmässigt försvarbara, både ur ett ekonomiskt och kvalitetsmässigt perspektiv. Sigfoxs IoT–nätverk som drivs av IoT SWEDEN adresserar dessa brister genom att erbjuda ett nätverk med kommersiell tillgång under 2017 och rikstäckande under 2018.

IoT SWEDEN inriktar sig på applikationer för alla vertikala marknader med initialt fokus på spårning av tillgångar, prognosticerat underhåll, logistik och säkerhet. IoT SWEDEN kommer att samarbeta med partners och innovatörer för att kunna erbjuda lösningar till marknaden.

Global anpassningsförmåga, höga kostnader och energikonsumtion har varit de tre största hindren för utbyggnaden av IoT i större skala. Sigfox har tagit sig an dessa problem på ett unikt sätt. Företaget har utvecklat det första globala IoT-nätverket som lyssnar på miljarder föremål som sänder ut data, utan att behöva etablera och upprätthålla nätverksanslutningar. Detta revolutionerande genombrott minskar energikonsumtion och kostnader drastiskt och skapar de förutsättningar som saknats för att få fart på utbyggnaden av IoT i stor skala.

Sigfoxs nätverk finns nu i 32 länder över hela världen och spelar en viktig roll i några av världens största ekonomier. Sigfox är utan jämförelse världens största IoT-nätverk med 12 länder som redan har landsomfattande täckning, ytterligare 20 länder som håller på att rullas ut och nya länder som läggs till listan i snabb takt. Sigfox planerar att ha täckning i 60 länder under 2018.

Rodolphe Baronnet-Frugès, vice operatörschef på Sigfox: “Vi är väldigt glada för detta samarbete med IoT SWEDEN. Med den här expansionen på den nordiska marknaden har vi passerat ytterligare en milsten i Sigfoxs vision om ett globalt IoT-nätverk. Vi ser fram emot att samarbeta med vår svenska Sigfox-operatör och hjälpa det svenska dynamiska och innovativa ekosystemet så svenska IoT-lösningar kan användas varhelst Sigfoxs nätverk finns i världen.”

Lars Enström, chefsstrateg på IoT SWEDEN: “Vårt rikstäckande Sigfox-nätverk tillsammans med våra samarbetspartners applikationer och lösningar är fundamentet för våra strategiska mål. Och genom ett nära samarbete med våra partners är vi övertygade om att den lösning som vi erbjuder marknaden kommer få stor framgång tack vare den fantastiska teknologi och styrka som Sigfox besitter.”

IoT SWEDEN planerar också ett nära samarbete med sina Sigfox-kollegor i Danmark, Finland och Estland, och längre fram med andra nordiska och baltiska länder. Dessa länder utgör tillsammans en marknad bestående av mer än 33 miljoner potentiella IoT-konsumenter. Det kommer att göra det möjligt för IoT SWEDEN och dess partners att dra nytta av Sigfoxs unika uppkopplingslösning som är optimerad för enkla, mass-IoT-applikationer som kräver låg energikonsumtion, extremt låga kostnader och inga roamingavgifter.

Presskontakter:

Laurence Collet, Sigfox

laurence.collet@sigfox.com +33 7 86 27 36 43.

Lars Enström, IoT SWEDEN

press@iotsweden.net +46 702 594 823.

Om Sigfox

Sigfox är världsledande inom internetuppkoppling för Internet of Things (IoT). Företaget har byggt ett globalt nätverk som ansluter miljarder föremål till internet så energisnålt som möjligt, så enkelt som möjligt.

Sigfox har utvecklat en teknologi som gör det möjligt för saker att skicka och ta emot data över internet utan att behöva hantera komplexa anslutningar eller SIM-kort. Sigfox nätverk finns nu i 32 länder och har som mål att nå 60 länder under 2018 vilket kommer att täcka 486 miljoner människor. Och med miljoner uppkopplade föremål och ett snabbt växande ekosystem stärker Sigfox företagens möjligheter att börja skifta sina affärsmodeller mot mer digitala tjänster.

Företaget grundades 2010 av entreprenörerna Ludovic Le Moan och Christophe Fourtet och har sitt huvudkontor i Labège nära Toulouse – Frankrikes “IoT Valley”. Sigfox har också kontor i Paris, Madrid, München, Boston, San Francisco, Dubai och Singapore.

För mer information gå till www.sigfox.com och följ oss på Twitter, Facebook och Youtube.

Om IoT SWEDEN

IoT SWEDEN är ett Internet of Things-företag som bygger och driver ett nationellt LPWA-nätverk för IoT med hjälp av Sigfoxs unika kommunikationslösning. Tack vare Sigfoxs världsledande LPWAN förstärks Sveriges IoT-marknad liksom utvecklingen av ett ekosystem med IoT-lösningar och tjänster. IoT SWEDEN’s affärsidé är att hjälpa företag ansluta föremål till internet för att öka produktiviteten, snabba på beslutsprocesser, förbättra servicekvaliteten eller helt enkelt för att lösa problem på ett billigt och uppkopplat sätt. IoT SWEDEN är grundat av experter inom IoT och backas upp av svenska finansiärer inom hightech-branschen.

För mer information gå till www.iotsweden.net och följ oss på Twitter och Facebook.

Kommentarer (1)

Mycket fina nyheter, hoppas ni kan presentera en täckningskarta på webplatsen med hur det rullar ut. Vita fläckar påverkar mitt intresse.

- Anonym - 2017-07-07 19:16 CEST