IoT Sveriges logotyp

Vad sysslar programkontoret med?

Det här är IoT Sveriges blogg. Vi börjar här med ett nedslag hos programkontoret på Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet.

Mitt i januari 2018, arbetsåret har rullat igång och IoT Sverige börjar nu närma sig implementering och uppskalning, dvs hur ska projektresultaten från programmet verkligen kunna komma till användning i stor skala? Allt det som nu utvecklas i programmet har offentlig sektor som slutkund. Upphandling och lagen om offentlig upphandling blir därför mycket viktiga för programmets projekt att förhålla sig till. Förra veckan hade vi en mindre workshop med ett av våra projekt, Upphandlingsmyndigheten och Vinnova där vi på allvar började diskutera dessa frågor. Fantastiskt bra att Skellefteå-projektet nu har kontakt med en av Skellefteå kommuns upphandlare.

Vi planerar både för det kommande styrelsemötet den 14 februari och för nästa projektträff i Skellefteå den 27-28 februari. Projektträffen kommer att ha ett fokus på IoT och säkerhet. Den 28 februari är träffen öppen för alla våra parter, så är du part i IoT Sverige och är intresserad av säkerhet och IoT är du varmt välkommen till Skellefteå den 28 februari. Inbjudan ska vara utskickad till alla parter men hör av er om den inte har nått fram till er!

Det händer saker på programkontoret. Inom kort kommer tyvärr vår koordinator Johan Fernquist att sluta. Han lämnar oss för forskning på totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). Vi kan bara önska Johan lycka till i sitt kommande arbete. Så nu måste vi leta efter ny koordinator, håll utkik efter vår platsannons! Vår kommunikatör Mats Thorburn kommer också att gå ned till 30 % under 2018. Under februari månad kommer det därför att vara en ensam programchef som tillsammans med Nike Hansen (som är anställd av SKL i IoT Sverges koordineringsprojekt) som kommer att hålla ställningarna på programkontoret.

Har ni inte sett vår utlysning ännu så gå in på vår hemsida och titta. Vi verkar ha fått bra spridning på informationen om utlysningen och förfrågningar kommer från många olika kommuner, exempelvis Kungälv, Linköping och Östersund. För att få ännu bättre spridning på det vi gör har vi börjat jobba med film och Instagram. Ambitionen är att vi precis som denna blogg ska kunna sprida information både från programkontor och från projekt. Det är framförallt Nike som drar i detta. Nike är också den som har mest och tätast kontakt med de olika projekten. Så är du intresserad av vad som händer i våra olika projekt mer i detalj, hör av er till Nike!

//Torbjörn