Centerpartiet noterar starkaste väljarstödet sedan 2003

DN/Ipsos väljarbarometer för augusti visar att styrkeförhållandena mellan partierna och blocken är i princip oförändrade jämfört med senaste undersökningen som genomfördes i juni.

Stödet för moderaterna skattas till 25 procent jämfört med 24 procent i juni.

Centerpartiet har i augusti stöd av åtta procent jämfört med sju procent i juni. Augustisiffran är centerpartiets högsta notering i DN/Ipsos väljarbarometer sedan juni 2003.

Stödet för liberalerna skattas till fem procent och stödet för kristdemokraterna till tre procent.

Det samlade stödet för allianspartierna är i augusti 41 procent, oförändrat jämfört med juni.

Socialdemokraterna har stöd av 26 procent, samma nivå som i juni. Stödet för vänsterpartiet skattas till sju procent och stödet för miljöpartiet till fyra procent. De rödgröna partierna samlar tillsammans 37 procent jämfört med 38 procent i juni. Alliansens övertag i opinionen skattas i augusti till fyra procentenheter.

Stödet för sverigedemokraterna skattas i augusti till 18 procent jämfört med 17 procent i juni.

Feministiskt initiativ har stöd av tre procent, det vill säga lika starkt stöd som kristdemokraterna.

Samtliga enskilda förändringar på partinivå är små och ligger inom ramen för genomsnittliga förändringar månad till månad i DN/Ipsos väljarbarometer.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här och mer i artikeln på DN.se

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.se
Nordenchef, Ipsos Public Affairs