DN/Ipsos väljarbarometer kvartalsrapport januari – mars

Bild: Fredrik Wennerlund

DN/Ipsos kvartalsrapport visar vilka väljarströmmar som ligger bakom Moderaternas uppgång och Sverigedemokraternas nedgång i opinionen jämfört med fjärde kvartalet 2015. Under årets första månader har Moderaterna vunnit tillbaka väljare som lämnat Moderaterna för Sverigedemokraterna. Ett ökat väljarflöde syns också från Centerpartiet till Moderaterna.

Sverigedemokraternas väljarstöd under det första kvartalet 2016 är i snitt 16 procent jämfört med 18 procent under sista kvartalet 2015. Stödet för Sverigedemokraterna har framförallt minskat bland män samt i Södra Sverige där Sverigedemokraterna ökade kraftigt under sista kvartalet 2015. Sverigedemokraterna tappar framförallt väljare till Moderaterna.

Stödet för Socialdemokraterna dippade under december, januari och februari för att sedan återhämta sig igen i mars. Det genomsnittliga stödet under första kvartalet det här året är 26 procent jämfört med 27 procent under kvartal fyra 2015. Socialdemokraterna har sedan valet tappat väljare till Moderaterna och Sverigedemokraterna men flödena har inte ökat jämfört med sista kvartalet 2015. Sedan valet har Socialdemokraterna framförallt vunnit nya väljare från Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Det genomsnittliga stödet för Miljöpartiet under kvartal ett är sex procent, oförändrat jämfört med sista kvartalet förra året. Skillnaden i stöd mellan kvinnor och män fortsätter att öka, stödet är nu fyra procent bland män och åtta procent bland kvinnor.

Centerpartiet har under kvartal ett stöd av sju procent i genomsnitt. Väljartappet till Moderaterna har ökat samtidigt som Centerpartiet har vunnit över nya väljare från Miljöpartiet.

För övriga partier är förändringarna mindre.

Kvartalsrapporten är en sammanslagning av de senaste tre månadsmätningarna och bygger på drygt 3600 intervjuer. De större bastalen ger möjligheter att kommentera de väljarflöden som skett mellan partierna.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här.

David Ahlin,
david.ahlin@ipsos.com