Få nöjda med regeringen – men bara 4 av 10 tror att alliansen skulle göra ett bättre jobb

Bild: regeringen.se

Få är nöjda med regeringen men bara 4 av 10 tror att alliansen skulle göra ett bättre jobb. Jämfört med senaste mätningen för sex månader sedan ökar andelen väljare som tycker att regeringen gör ett dåligt jobb. DN/Ipsos väljarbarometer visar samtidigt att opinionsläget är fortsatt stabilt. Jämfört med mätningarna i augusti och september är väljarstödet för riksdagspartierna i princip oförändrat.

Andelen som anser att regeringen gör ett dåligt jobb ökar från 3 av 10 till 4 av 10 och förändringen är statistiskt signifikant. Andelen väljare som svarar att regeringen gör ett bra jobb är fortsatt knappt 3 av 10 men andelen som svarar ”varken bra eller dåligt jobb” minskar från 4 av 10 till 3 av 10.

4 av 10 väljare tror att en alliansregering skulle göra ett bättre jobb. Det är samma andel som i mars och motsvarar också alliansens väljarstöd idag. 3 av 10 svarar att alliansen skulle göra ett sämre jobb och lika många, 3 av 10 svarar ”varken bättre eller sämre jobb”. Resultatet för alliansen är oförändrat jämfört med senaste mätningen i mars.

Betyget på regeringen och alliansoppositionen följer överlag partilinjerna, de flesta alliansväljare svarar att en alliansregering skulle göra ett bättre jobb och vice versa.

Dock finns några resultat på partinivå som är värda att kommentera. Exempelvis svarar omkring var tredje FP- och C-väljare att en alliansregering varken skulle göra ett bättre eller ett sämre jobb. Resultatet tyder på att det bland partiernas väljare finns en öppenhet för andra samarbeten vid sidan av alliansen.

Även bland de rödgröna väljarna finns ett missnöje med hur nuvarande regering fungerar. 6 av 10 S-väljare och endast 4 av 10 MP-väljare tycker att regeringen gör ett bra jobb. 3 av 10 S-väljare svarar ”varken bra eller dåligt” och 1 av 10 tycker att regeringen gör ett dåligt jobb. Bland MP-väljare är betyget riktigt ljummet; 4 av 10 svarar ”varken bra eller dåligt” och 2 av 10 tycker att regeringen gör ett dåligt jobb.

SD-väljarna är mycket kritiska till hur regeringen sköter sitt jobb, 8 av 10 svarar att regeringen gör ett dåligt jobb. En majoritet av SD-väljarna tror att en alliansregering skulle göra ett bättre jobb.

Sammanfattningsvis ger mätningen en bild av ett utbrett missnöje. Få är nöjda. Inte heller regeringspartiernas väljare är särskilt övertygade. Men trots det omfattande missnöjet så lyckas inte alliansen övertyga fler än de som redan röstar borgerligt. Resultatet kan tolkas som ett uttryck för missnöje och frustration över ett låst parlamentariskt läge och en regering med ett svagt underlag i riksdagen.

Stabilt opinionsläge men långsiktiga trender håller i sig

DN/Ipsos väljarbarometer 15 – 26 oktober visar att opinionsläget är fortsatt stabilt. Jämfört med mätningarna i augusti och september är väljarstödet för riksdagspartierna i princip oförändrat.

Om vi istället ser till de lite mer långsiktiga trenderna under året så bekräftar oktobermätningen dessa; moderaterna har tappat stöd jämfört med våren medan stödet för sverigedemokraterna och centerpartiet har ökat. Moderaterna tappar främst väljare till sverigedemokraterna, men även till centerpartiet.

Stödet för moderaterna skattas i oktober till 22 procent, den lägsta siffran sedan valet. Väljartappet jämfört med mätningarna innan sommaren är statistiskt signifikant.

Folkpartiet stöds av 6,3 procent och centerpartiet av 7,1 procent, oförändrat jämfört med september.

Kristdemokraterna stöds av 3,3 procent. Eftersom mätningen genomförts efter kristdemokraternas riksting kan vi konstatera att beslutet att lämna Decemberöverenskommelsen inte verkar ha påverkat opinionen.

Socialdemokraterna stöds av 27,7 procent, oförändrat jämfört med september. Även stödet för Mp och V ligger kvar på oförändrad nivå kring sju procent.

Stödet för Sverigedemokraterna skattas till 17,6 procent, även det i linje med tidigare mätningar efter sommaren.

Alliansen och de rödgröna partierna är ungefär jämnstarka, med en fördel för de rödgröna med 2,2 procentenheter.

Samtliga enskilda förändringar jämfört med september ligger inom de statistiska felmarginalerna.

Läs Ipsos rapporter i sin helhet här.

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef Ipsos Public Affairs