Förtroendet för ekonomin fortsätter att svaja

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 09:58 CET

Septembers ekonomiska puls visar på att förtroendet för världsekonomin fortsätter att svaja. Europas pågående skuldkris har medfört ett osäkert läge som många invånare känner av. Länder som Frankrike, Tyskland och Spanien är några av de länder som tappar positiva procentenheter från augustis mätning.

Sverige (+ 4 procentenheter) och Storbritannien (+ 6 procentenheter) utmärker sig dock och visar på ett positivare resultat än augustis mätning. I och med denna ökning återerövrar Sverige sin hedervärda andraplats i rankningen bland de 24 tillfrågade länderna i studien efter att i augusti ha förlorat den till Kanada och 74 % av den svenska befolkningen anser att den ekonomiska situationen i landet är god. På tredjeplats kommer Indien med 69 %.

Saudiarabien uppvisar fortfarande starkast siffror och invånarna anser att landet har en god ekonomisk situation och fortsätter därmed att leda skaran med hela 89 %. En ökning med en procentenhet jämfört med förra månaden.

USA:s invånare är fortsatt skeptiska till landets nuvarande ekonomi, endast 15 % är positivt inställda och USA faller därför från artonde plats till en nittonde plats av de 24 tillfrågade länderna. Dessa siffror visar dock en liten förbättring med 1 procentenhet jämfört med augustis mätning. Kanada föll till en fjärdeplats i den globala rankningen (66 %) och tappade därmed 7 procentenheter från föregående mätning men statistiken skiljer sig fortfarande dramatiskt från USA.

Den största förändringen i september är Turkiet som ökat med 13 procentenheter, där numera 61 % av invånarna som anser att landets rådande ekonomi är god.

Sist i septembers mätning är Spanien, där endast 3 % av befolkningen har en positiv attityd till landets ekonomi.

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Garback, PR-ansvarig, martina.garback@ipsos.com 08-598 998 48

Lena Gilchrist, VD Ipsos Sweden, lena.gilchrist@ipsos.com 08-598 998 93

Ipsos är ett av världens ledande marknadsundersökningsföretag med över 9 000 anställda i 67 länder. Ipsos bedriver undersökningar inom reklam, kommunikation, kundlojalitet, media, omvärldsbevakning samt offentlig verksamhet och utvärderar samt analyserar marknadspotentialer och marknadstrender världen över. Ipsos grundades 1975 och är sedan 1999 noterat på franska börsen samt verksam i Sverige sedan 2002. Besök www.ipsos.se för mer information.

Kommentarer (0)