Ipsos Analys - The future of research, mars 2015

Ipsos Analys - The future of research är ett analysbrev från Ipsos. Varje utskick berör olika aktuella ämnen, alla med anknytning till Ipsos verksamhet. Mars månads utskick berör frågor om socialt ansvar och tar utgångspunkt i det frukostseminarium om hållbarhetsstrategier som Ipsos höll den 25 mars.

Svenskar förväntar sig att företag tar socialt ansvar

Sju av tio svenskar anser att det är viktigt att företag visar en hög grad av socialt ansvar. För att vinna förtroende bland konsumenter måste företag i dag ha ett transparent och trovärdigt förhållningssätt till sin roll i samhället.

Stora globala företag har i dag accepterat att de måste ta ett större samhällsansvar för att leva upp till de krav som ställs från konsumenter, anställda och andra intressenter. Företagen förväntas formulera strategier som leder samhället i en positiv riktning och hållbarhetsarbetet har på så sätt blivit allt mer centralt. Samhällsansvaret måste i dag integreras i företagets vision.

”Vi märker hur konsumenterna ökar sitt engagemang. De ställer mycket frågor och vill ha en hållbar tillverkning och bra produkter”, berättar Eva Burén som är kommunikationschef på ICA-handlarna. Bara under 2014 ökade ICA:s försäljning av ekologiska varor med 52 procent.

När svenskar i dag fattar sina köpbeslut är det inte bara pris och kvalitet som påverkar. Hälften kan tänka sig att betala mer för produkter från företag som agerar ansvarsfullt. Jämfört med andra länder utövas konsumentmakt i Sverige i mycket hög utsträckning, till exempel genom att bojkotta företag som behandlar sina anställda illa eller inte visar hänsyn för miljön.

”Det finns inga hållbara företag i dag, men vi försöker göra vårt avtryck så litet som möjligt”, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef och medlem i koncernledningen på Riksbyggen, och fortsätter. ”Jag önskar ett jättekunskapslyft i samhället. Vi måste förstå att det finns en gräns satt av planeten som vi måste acceptera”.

På onsdagsmorgonen den 25 mars hölls ett frukostseminarium på Ipsos i Stockholm som fokuserade på hur företags hållbarhetsarbete påverkar allmänhetens förtroende. Deltagarna kom från många olika branscher men gemensamt för dem alla var att de försökte påverka sina verksamheter i en hållbar riktning.

”Jag tror att utvecklingen i samhället och de utmaningar som finns kommer tvinga fram agerande från företag. Om några går före kommer andra följa efter. Mycket ansvar vilar på företagen för att driva samhället i en positiv riktning”, summerade Sofia Zere i slutet av seminariet.

Läs presentationen från seminariet här.

För mer information, kontakta:

Sofia Zere, sofia.zere@ipsos.com
Konsult, Ipsos Public Affairs

Aktuellt från Ipsos

• Ladda ned Ipsos Reputation Council som har syfte att öka förståelsen för de kommunikationsutmaningar som möter företagsledningar i en globaliserad och digitaliserad värld.
  • Global Trends Survey 2014 undersöker beteende och attityder bland konsumenter och invånare i 20 nyckelländer världen över. Ta del av resultaten här!

Följ Ipsos:
Ipsos.se / Twitter / Facebook / MyNewsDesk

• engagemang
  • konsument
  • socialt ansvar
  • strategier
  • ipsos sweden ab
  • csr
  • charlotta szczepanowski
  • eva eliasson
  • ica
  • riksbyggen