Lägsta stödet för Miljöpartiet sedan 2002

Miljöpartiets negativa trend i opinionen fortsätter. Sedan januari har partiet tappat väljarstöd i fyra mätningar i rad och i maj skattar Ipsos stödet för Miljöpartiet till 3,5 procent. Färre än hälften av de som röstade på MP 2014 uppger att de skulle rösta på MP idag vilket är lägst av samtliga partier. Ipsos har inte mätt ett lägre stöd för Miljöpartiet sedan december 2002.

Stödet för Socialdemokraterna skattas till 27,8 procent, en ökning inom felmarginalen med 3,4 procentenheter sedan mätningen i april.

Vänsterpartiet har stöd av 7,4 procent i maj. I sex av de sju senaste mätningar så skattas stödet till över 7 procent, en bit över valresultatet 2014.

Stödet för Moderaterna skattas i maj till 24,5 procent, en tillbakagång inom felmarginalen med 3,6 procentenheter sedan aprilmätningen.

Liberalerna har i maj stöd av 7,1 procent.

Centerpartiet och Kristdemokraterna ligger stilla i opinionen för fjärde månaden i rad. Kristdemokraterna har sedan riksdagsvalet 2014 nått över fyra procents väljarstöd vid två mättillfällen, senast i april 2015.

Alliansen skattas till 41 procent i maj, en tillbakagång inom felmarginalen med 2,8 procentenheter. De rödgröna ökar inom felmarginalen med 2,6 procentenheter och skattas till 38,8 procent. Det innebär att det återigen är jämnt mellan blocken.

Sverigedemokraterna skattas i maj till 17,1 procent.

Alla enskilda partiförändringar jämfört med mätning i april faller inom den statistiska felmarginalen.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här och mer i artikeln på DN.se

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef, Ipsos Public Affairs