Mer positiv inställning till flyktingmottagande i kommuner som tagit emot färre

Foto: Tomislav Stjepic

DN/Ipsos har mätt svenskarnas inställning till flyktingmottagande i den egna kommunen. Resultatet visar en splittrad opinion där 32 procent anser att den kommun man är bosatt i bör ta emot fler flyktingar och 31 procent anser att den bör ta emot färre. Nuvarande attityder samvarierar också med kommunens tidigare flyktingmottagande – ju färre flyktingar den egna kommunen tagit emot under 2014-2015, desto vanligare är det att man tycker att den egna kommunen ska ta emot fler.

Ipsos har grupperat respondenterna i fyra grupper utifrån hemkommunens relativa flyktingmottagande under 2014-2015. Bland de som bor i någon av de kommuner som tagit emot minst antal flyktingar anser 38 procent att kommunen ska ta emot fler flyktingar och 24 procent att man ska ta emot färre. Bland de som bor i någon av de kommuner som tagit emot flest flyktingar uppger 42 procent att kommunen bör ta emot färre flyktingar och 26 procent att man bör ta emot fler.

Demografiska skillnader finns. Exempelvis anser kvinnor (fler: 37 %, färre: 24 %) oftare än män (fler: 27 %, färre: 37 %) att kommunen bör ta emot fler flyktingar och yngre oftare än äldre anser att den egna kommunen bör ta emot fler flyktingar.

Ju högre utbildning man har desto vanligare är det att man tycker att den egna kommunen ska ta emot fler. Bland de med grundskoleutbildning uppger 39 procent att kommunen bör ta emot färre och 18 procent att kommunen bör ta emot fler. Bland de med högskole- eller universitetsutbildning anser 42 procent att kommunen bör ta emot fler och 23 procent att kommunen bör ta emot färre. I åldersgruppen 18-29 uppger 38 procent att kommunen bör ta emot fler och 23 procent att kommunen bör ta emot färre. Bland de som är 60 år eller äldre uppger 33 procent att kommunen bör ta emot färre och 24 procent att man bör ta emot fler.

Det är stora skillnader i åsikter mellan riksdagspartiernas väljare. En majoritet av de rödgröna väljarna (fler: 50 %, färre: 13 %) anser att den egna kommunen bör ta emot fler flyktingar. Allianspartiernas väljare är splittrade i denna fråga. 30 procent uppger att kommunen bör ta emot fler och 29 procent att kommunen bör ta emot färre. Bland de enskilda partiernas väljare så är andelen som anser att den egna kommunen bör ta emot fler flyktingar störst bland vänsterpartiets väljare (60 % fler, 13 % färre). Andelen som anser att den egna kommunen bör ta emot färre flyktingar är högst bland Sverigedemokraternas väljare där 78 procent anser att kommunen bör ta emot färre och 4 procent att kommunen bör ta emot fler.

Synen på om den egna kommunen bör ta emot fler eller färre flyktingar har en stark samvariation med vilken åsikt man har om Sverige ska ta emot fler eller färre flyktingar. Bland de som anser att Sverige bör ta emot betydligt färre flyktingar än idag anser 76 procent att den egna kommunen ska ta emot färre flyktingar och 7 procent att kommunen bör ta emot fler. Bland de som anser att Sverige bör ta emot betydligt fler flyktingar anser 89 procent att den egna kommunen bör ta emot fler flyktingar och 3 procent att kommunen ska ta emot färre.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här.

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef Ipsos Public Affairs