Minskat väljarstöd för att partierna formar block eller allianser inför val

Var tredje väljare (34 procent) föredrar att partierna före valet bildar block eller allianser och går till val med gemensam politik och gemensamt program. Jämfört med när frågan ställdes senast i juni 2014 har andelen som föredrar block eller allianser minskat från 40 procent till 34 procent, en statistiskt signifikant minskning.

52 procent föredrar att partierna går till val själva med egen politik och eget program och förhandlar om regeringsbildning efter valet.

Stödet för blockpolitik har framförallt minskat bland alliansväljare. För två år sedan föredrog 60 procent av alliansväljare att partierna bildar block eller allianser innan valet, idag är stödet 53 procent. Minskningen syns tydligast bland moderatväljare (från 68 procent till 56 procent).

Läs Ipsos rapport i sin helhet här och mer i artikeln på DN.se

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef, Ipsos Public Affairs