Näringslivstopparna om andra samarbeten efter decemberöverenskommelsens fall

DI/Ipsos har undersökt vilka frågor Sveriges näringslivstoppar tycker att regeringen och allianspartierna ska samarbete över blockgränserna. Resultatet visar att nio av tio näringslivstoppar tycker att regeringen och alliansen ska samarbeta blocköverskridande, särskilt inom områden som flyktingmottagandet, försvaret och skolan.

Nästan nio av tio (85 %) anser att regeringen och alliansen ska samarbeta över blockgränserna, medan drygt en av tio (12 %) är emot sådana samarbeten.

Bland dem som vill se blocköverskridande överenskommelser är det vanligast att man vill se fler överenskommelser på flyktingområdet (87 % uppger detta). Drygt sex av tio vill se uppgörelser kring försvaret och skolan (65 % resp. 62 %).

Bland näringslivstopparna anser drygt hälften (51 %) att allianspartierna bör lägga fram en gemensam budget snarast möjligt.

Fyra av tio (39 %) tycker att allianspartierna bör presentera och rösta på sina egna budgetmotioner men samarbeta för att ändra enskilda delar i regeringens budget under riksdagsbehandlingen. Knappt en av tio (7 %) tycker att allianspartierna bör presentera och rösta på sina egna budgetmotioner och släppa igenom regeringens budget i sin helhet.

Läs hela rapporten i sin helhet här.

Johanna Laurin Gulled,johanna.laurin.gulled@ipsos.com
Account Manager, Ipsos Public Affairs