Stockholmarnas inställning till tiggeri

Bild: Oneinchpunch/Shutterstock

DN/Ipsos har mätt stockholmarnas inställning till tiggeri. Resultatet visar att en knapp majoritet inte ger pengar till tiggare samt att de flesta anser att det bästa sättet att hjälpa är att stödja organisationer på plats i hemländerna. Undersökningen visar även på en intressant paradox; det är fler som skänker direkt till de människor som tigger, jämfört med andelen som anser att det är det bästa sättet för att lösa situationen med tiggare i Stockholm.

Var tredje stockholmare svarar att man ger pengar till tiggare minst någon gång varje månad. Ytterligare 10 procent uppger att man ger pengar någon gång om året eller mer sällan.

Kvinnor och yngre stockholmare ger oftare pengar till tiggare, medan män och äldre ger mer sällan.

Stockholmare som röstar rödgrönt ger oftare pengar till tiggare (46 procent minst någon gång i månaden) medan alliansväljare ger mer sällan (31 procent minst någon gång i månaden).

En majoritet av stockholmarna, 54 procent, svarar att man inte ger pengar till tiggare.

När det gäller frågan hur man bör agera för att lösa situationen med tiggare i Stockholm svarar de flesta, 74 procent, att man främst bör skänka pengar till organisationer som hjälper på plats i Rumänien. Men nära hälften, 48 procent, anser också att man bör skänka pengar till organisationer som hjälper tiggare i Sverige. Endast 14 procent svarar att man bör skänka pengar till de som tigger.

När det gäller frågan hur man bör agera för att lösa situationen med tiggare så är attitydskillnaderna mellan olika grupper relativt liten. De flesta stockholmare är överens om att det bästa sättet är att stödja de organisationer som hjälper på plats i hemländerna.

Var tredje stockholmare, 32 procent, tycker att det ska vara förbjudet att tigga i Stockholm. 58 procent tycker att tiggeri ska vara tillåtet. Här finns inga attitydskillnader mellan män och kvinnor. Däremot finns ett tydligt generationsgap. Äldre stockholmare tycker oftare att tiggeri ska vara förbjudet (44 procent) medan yngre stockholmare mer sällan tycker det (18 procent).

Moderaternas och Sverigedemokraternas väljare sticker ut. 47 procent av M-väljarna och 82 procent av Sd-väljarna i Stockholm vill att tiggeri ska vara förbjudet.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här.

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef Ipsos Public Affairs