Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.

– Jag är glad över att välkomna Karin Hagman som ny vd för IQ. Karins stora erfarenhet inom kommunikation och opinionsbildning i kombination med hennes positiva ledaregenskaper kommer att bidra till IQ:s fortsatta utveckling, säger Tobias Frohm, styrelseordförande för IQ.

Karin Hagman efterträder Juan-Pablo Roa som slutade som vd på IQ efter sommaren. Fram till att Karin Hagman tillträder kommer Anna Kervall agera som tillförordnad vd på IQ.

– Det känns väldigt roligt att få förtroendet att ta över rollen som vd för IQ. IQ har länge drivit ett framgångsrikt arbete för ett smartare förhållningssätt till alkohol och jag ser fram emot att, tillsammans med teamet på IQ, ta det arbetet vidare, säger Karin Hagman.

IQ:s uppdrag är att verka för ett smartare förhållningssätt till alkohol genom att med kunskap och kommunikation skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring eget och andras drickande. Ett arbete som enligt Karin Hagman blir allt viktigare.

- I dag när alkohol och alkoholkonsumtion blir allt mer normaliserat blir också IQ:s roll allt viktigare. IQ är en välkänd och trovärdig aktör i det förebyggande arbetet mot alkohol och min målsättning är att utveckla och förstärka den positionen ytterligare, säger Karin Hagman.

För mer information kontakta:
Tobias Frohm, Styrelseordförande IQ, tel: 072-719 29 11

Karin Hagman, tel: 073-600 29 20

• karin hagman
  • alkohol
  • iq

IQ är en organisation som verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ:s verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.