Ny kartläggning om alkoholsponsring av svenska festivaler

En ny undersökning* som IQ genomfört bland 27 svenska festivaler visar att var fjärde har en alkoholleverantör som sponsor. Bland festivaler där majoriteten av besökarna är under 25 år har 43 procent en alkoholleverantör som sponsor.

Undersökningen visar att alkoholleverantörer inte är dominerande eller mest framträdande av branscher som sponsrar festivaler generellt. Men om man tittar på de festivaler som riktar sig till personer mellan 18 och 24 år är alkoholsponsorer vanligt förekommande och aktiva.

- Det undersökningen pekar på är att alkoholleverantörer ofta tycks välja att sponsra festivaler där målgruppen är personer under 25 år. Just därför är det viktigt att reglerna kring marknadsföring av alkohol, om måttfullhet och att man inte särskilt får rikta sig mot unga, verkligen efterlevs, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Undersökningen visar även att:
- Ölvarumärken är den sponsorkategori som är mest framträdande på festivaler med personer under 25 år som målgrupp.

- Alkoholleverantörer blir betydligt mer aktiva i sitt sponsorskap om festivalen har en målgrupp på personer under 25 år.

- En majoritet av alkoholsponsorerna som sponsrar festivaler, sponsrar festivaler där den primära målgruppen är under 25 år.

Hela rapporten ”Alkoholvarumärkens sponsring av svenska festivaler” finns att ladda ner på www.iq.se

*Undersökningen genomfördes under oktober 2012 genom telefonintervjuer med 27 festivalarrangörer. Telefonintervjuerna genomfördes av Ipsos Observer.

För ytterligare information: Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

• alkohol
  • alkoholkonsumtion
  • alkoholreklam
  • unga vuxna
  • alkoholsponsring
  • undersökning

IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Läs mer på IQ.se.