Semester – då dricker vi mer och oftare

Enligt en ny undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra svarar 6 av 10 i Sverige att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många, 59 procent, svarar också att de dricker alkohol oftare under semestern än övrig tid på året.

Nu är det snart semesterdags för de flesta i Sverige och för många innebär detta också en ökad konsumtion av alkohol vilket på sikt kan leda till problem.

- Att många dricker både mer och oftare under semestern är inte så förvånande. Det finns många tillfällen att dricka alkohol under semestern, faran med detta är om semestervanorna hänger kvar även efter sommaren, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Fem tips kring alkohol och semester:
- Gör ett test på Alkoholprofilen.se innan semestern och skaffa dig en
nulägesbild.
- Bestäm dig innan semestern för när och hur du tänker dricka alkohol. Med en målbild ökar också chansen att det blir så.
- Prata med din partner och familj om hur ni ser på alkohol under
semestern.
- Varva med alkoholfria alternativ eller drick varannan vatten.
- Gör Alkoholprofilen.se igen efter semestern och jämför med resultatet före semestern.

- Att det lätt blir lite för mycket alkohol lite för många gånger under semestern ser vi på svaren i Alkoholprofilen.se efter sommaren. Många av de som genomför testet då känner sig oroliga över sin alkoholkonsumtion, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

IQ ligger bakom Alkoholprofilen.se som är Sveriges största självtest av alkoholvanor. Sedan 2009 har det genomförts mer än 600 000 test på Alkoholprofilen (www.alkoholprofilen.se).

*Sifo genomförde undersökningen, på uppdrag av IQ, under perioden 28 april - 5 maj 2014 bland 1000 personer mellan 18-79 år via en webb-panel.

Se bifogat faktablad för ytterligare siffror från undersökningen.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

• alkohol
  • alkoholkonsumtion
  • iq
  • semester

IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ:s nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Läs mer på IQ.se.