Pressinbjudan: ny forskning om energieffektivt byggande och boende

Den 17 maj avslutas E2B2s första programperiod med en stor konferens där fokus är forskningsresultat. Vi sammanfattar fyra års forskning om energieffektivt byggande och boende och blickar framåt mot nästa programomgång. Hur har det gått och vad behöver vi satsa på framöver för att få till verklig energieffektivisering i samhällsbyggandet?

Tid: torsdag den 17 maj 2018 kl. 10.00-16,00
Plats: Folkungakyrkan, Folkungagatan 90, Stockholm

Moderator Åsa Julin lotsar oss genom dagen där vi på olika sätt får ta del av forskningen som E2B2 genererat – programmet kryllar av kunniga forskare och experter. Vi lyssnar på en forskarkavalkad, besöker forskartorget och får ta del av slutsatser och resultat från forskningssynteserna som genomförts inom programmet.

Inledningstalar gör Staffan Laestadius är som professor i industriell utveckling vid KTH och som under lång tid har ägnat sig åt den industriella och samhälleliga omställning som klimatförändringarna aktualiserar. Han är också senior rådgivare åt den oberoende tankesmedjan Global Utmaning och aktuell med en ny bok Klimatet och omställningen.

Anmälan:

Representanter från media är välkomna att närvara hela eller delar av dagen. För anmälan och mer information, kontakta Lina Theander, kommunikatör, 070-752 05 73, lina.theander@iqs.se

Till program och mer information

E2B2 utförs i samarbete mellan Energimyndigheten och IQ Samhällsbyggnad.

• forskning och innovation för energieffektivt byggande och boende
  • e2b2

IQ Samhällsbyggnad är en unik medlemsorganisation för företag och organisationer i samhällsbyggnadssektorn som är intresserade av forskning och innovation. Vi kombinerar forsknings- och innovationsfrågor med gränsöverskridande samverkan och verkar i skärningspunkten mellan näringsliv, politik, civilsamhälle och akademi. Tillsammans skapar vi i IQ Samhällsbyggnad samhällsnytta genom ökad kompetens och fler innovationer inom samhällsbyggandet. Vi gör detta genom att i tät dialog med våra medlemmar och det omgivande samhället:

• Påverka och initiera forskning och innovation
  • Samla och mobilisera sektorn
  • Leda och samordna forskningsprogram och utvecklingsprojekt
  • Främja nyttiggörande

Lina Theander