Nollvision i trafiken kan uppnås!

Jag känner mig stolt över att vara svensk när jag läser Trafikverkets vision:

“Målet med allt trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. I ”Tillsammans för Nollvisionen” arbetar vi alla- företag, organisationer och myndigheter- gemensamt för att nå dessa mål.” Vi är ensamma i världen om detta och man har i Sverige visat övriga världen att vi är ett föregångsland när det gäller säkerhet i trafiken. Vi har den ”bästa” statistiken i världen när det gäller antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken per invånare. Vissa kan hävda att vi är så få människor, på ett väldigt stort vägnät och därför har vi inte så tät trafik som i andra länder. Det stämmer att vi inte har riktigt samma biltäthet som i många andra länder men i gengäld har de inte lika många älgar och vildsvin som kan ställa till det på vägarna. 65% av alla allvarliga olyckor i Sverige är just viltolyckor. Dessutom har vi mer vinterväglag än vad man har i många andra länder i Europa.

Det kan i vissa sammanhang tyckas orealistiskt att sätta upp en vision som är så svår att uppnå, men är den verkligen det? Det är just därför som det framställs som en vision.

Själv är jag övertygad om att det kommer kunna uppnås inom en rimlig framtid. Redan idag finns det teknik som kan lösa och förhindra de flesta olyckor. Ett stort problem styrs av olika ekonomiska intressen. Hur skall man kommunicera mellan olika system? Vem skall ha tillgång till informationen? Vem skall varnas beroende på var du befinner dig vid en olycka? Viken tekniks plattform skall användas osv.

EU kan vara ett bra forum för att lösa problemet under förutsättning att man väljer rätt teknik och inte gräver ner sig i dyra infrastrukturella projekt som inte håller i längden.

Ett exempel som kan rädda liv är den nya Appen från iRezQ.se. Appen känner av om en förare råkar ut för kraftiga G-krafter och genererar automatiskt ett larm till räddningstjänst. Inom sekunder skickar appen dessutom ut en varning till alla andra i närheten som har samma app med budskapet "VARNING EN OLYCKA I DIN NÄRHET. SÄNK FARTEN!".

Volvo har sin lösning med Volvo-on-call. Problemet med denna lösning är att den varnar inte andra om olyckan är framme.

• Skåne

iRezQ är ett företag som utvecklar med säkerhetslösningar. Lösningar är till för att rädda användarens och med-trafikanternas liv. Smarta appar och portalslösningar gör att användare tillsammans kan bidra till att trafiken blir säkrare.

Tor Sjödin

Presskontakt CEO Utgivningsansvarig 0703903222