Svenska satellitinstrument möts vid planeten Mars

PRESSMEDDELANDE från Institutet för rymdfysik Svenska satellitinstrument möts vid planeten Mars Natten mot söndagen möts tre svenska forskningsinstrument från Institutet för rymdfysik (IRF) nära planeten Mars. Ett av dem har legat i bana runt Mars med den europeiska rymdsonden Mars Express sedan julen 2003. Det två andra instrumenten sitter båda på rymdsonden Rosetta, också den från den europeiska rymdorganisationen ESA. Klockan 02:53 svensk tid den 25 februari passerar Rosetta Mars på sin väg mot kometen Churyomov-Gerasimenko, till vilken den inte når fram förrän år 2014. Två av de svenska satellitinstrumenten, ICA på Rosetta och ASPERA-3 på Mars Express, är båda byggda vid IRF i Kiruna och är mycket lika varandra. Forskarna får därmed möjlighet att studera samma sak på två olika punkter samtidigt med nästan exakt samma mätutrustning, nu när de båda instrumenten för en kort stund åter kommer nära varandra. Sedan Mars Express sändes upp i juni 2003 har instrumenten varit åtskilda av miljontals kilometer rymd. För en kort stund möts nu de båda vittberesta Kirunaborna vid Mars. Under de tre år som Mars Express har cirklat runt den röda planeten har de svenska forskarna kunnat studera bland annat hur Mars redan tunna atmosfär tunnas ut än mer av utflöden i rymden. Ett mer oväntat och spektakulärt resultat var upptäckten av norrskenselektroner runt Mars, alltså sådana partiklar i rymden som på jorden ger upphov till norrsken. Det tredje svenska instrumentet, Langmuirproben LAP på Rosetta, är byggt vid IRF i Uppsala. Liksom sina systrar från Kiruna kommer den att under veckohelgen studera rymdmiljön och rymdvädret runt Mars. -- Med kosmiska mått mätt gör Rosetta en riktig lågsniff: som närmast är man bara 25 mil från Marsytan! säger Anders Eriksson, forskare vid IRF och ansvarig för LAP. Mer information: Hans Nilsson, forskare vid IRF i Kiruna, ansvarig för ICA, tel. 0980-79127, hans.nilsson@irf.se Stas Barabash, professor vid IRF i Kiruna, ansvarig för ASPERA-3, tel. 070-2178586, stas@irf.se Mats André, professor vid IRF i Uppsala, tel. 018-4715913, 070-779 2072, ma@irfu.se Anders Eriksson, forskare vid IRF i Uppsala, ansvarig för LAP, tel. 0701-713029, aie@irfu.se Rick McGregor, informationsansvarig, IRF, tel. 0980-79178, 070-276 6020, rick.mcgregor@irf.se Webbsidor och bilder: IRF:s Rosetta-sida: http://www.irf.se/link/Rosetta IRF:s webbsida om Mars Express och ASPERA-3: http://www.irf.se/press/MEX.html ESA:s svenska sidor: http://www.esa.int/esaCP/SEMPA8BE8YE_Sweden_0.html Dr Rick McGregor Informationsansvarig Institutet för rymdfysik, IRF Box 812 SE-98123 Kiruna SWEDEN tel. +46-980-79178 mobile +46-70-276 6020 fax +46-980-79050 www.irf.se

För närvarande har IRF instrument ombord på satelliter i bana runt två planeter - jorden och Mars. IRF:s mätinstrument finns även på baksidan av månen, i omloppsbana runt solen och på väg till Merkurius. 2022 skickas två av IRF:s instrument till Jupiter och dess isiga månar.