Iris #möjliggörplats i Almedalen

Iris är på plats under politikerveckan i Almedalen. Måndagen den 1 juli bjuder på fotoutställning, prova på-mässa och integrationsinspiration på Iris yta på DoubleCheck arena. Programmet för dagen innehåller både öppna programpunkter samt seminarium med inbjudna gäster.

Det öppna programmet erbjuder:

Kl 14-16 fotoutställningen Möjliggör plats med prova på-aktiviteter. Här får besökarna prova hur det är att ha en funktionsnedsättning, testa hjälpmedel och träffa representanter från intresseorganisationer som exempelvis Funktionsrätt Sverige, Dyslexiförbundet och Synskadades Riksförbund. Man får också prova att skriva en rättvis jobbannons och ta del av Iris innovation rekryteringsverktyget Jobbra.se. Utställningen Möjliggör plats är fotograferad av fotograf Peter Eriksson.

Läs mer om fotoutställningen här.

Kl 17-19 årets talargenombrott integrationisten Charbél Gabro tar plats på scenen. Här får besökarna medverka på en resa mellan kulturer, livsöden och hårda arbetsmarknadsfakta. Därefter ger inspirationspanelens fem medlemmar från näringsliv, finansbransch och föreningsliv konkreta tips på hur vi alla kan leva mångfaldspolicyn på våra arbetsplatser. I inspirationspanelen deltar Suzan Hourieh Lindberg, Head of Diversity Management and Brand Partnerships, Volvo Car Mobility samt VD, The Social Few, Hugo Mörse, Verksamhetschef, Leksell Social Ventures, Beatrice Clarke, CSR Manager, Föreningen Svensk Elitfotboll, Anna Jansson Libietis, Expert Integration och arbetsmarknad, Företagarna och Thomas Schölin, Senior Director Staff, Circle K.
Efter panelen får besökarna möjlighet att göra sin egen handlingsplan för att integrera flera.

Läs mer om föreläsningen här.

Almedalen är en plats för utbyte, dialog och möten som bidrar till att utveckla vårt samhälle. Iris deltar dels med egna programpunkter men bidrar även på olika sätt med kunskap och expertis på andras arenor under Almedalsveckan.

När?
Måndagen 1 juli kl 14-19. Se schema för respektive programpunkt.

Vart?
Doblecheck arena, mittemot Mellangatan 19 på baksidan av Gotlands Konstmuseum i Visby.

Följ Iris på Facebook och LinkedIn för att få dagsaktuell info om Iris program under Almedalsveckan.
Dokumentation från programmet finns även på Mojliggorplats_Iris på Instagram

#möjliggörplats
www.iris.se

• arbetsmarknad
  • almedalen
  • stödinsatser
  • utbildningsaktör
  • matchning

Irishar sitt ursprung från slutet av 1800-talet då en grupp synskadade, som hade svårt att komma in i samhället och svårt att få jobb, bestämde sig för att skapa sina egna arbeten. Ur ett utanförskap odlades en möjlighet och företaget Iris växte fram. Idag arbetar Iris med synskadade och även andra grupper i samhället som av olika skäl har svårigheter med att ta sig in på den ordinarie arbetsmarknaden.

Tillsammans med systerföretagen Medlearn och Competens är Iris en del av Irisgruppen. Irisgruppen ägs till 9 procent av Synskadades stiftelse och till 91 procent avIntendia Group, en av Skandinaviens ledande utbildningskoncerner med verksamhet i Sverige och Norge. Intendia ägs i sin tur till 50 procent av Gunnar og Reidar Holst Legat, en allmännyttig stiftelse. Varje år får drygt 50 000 personer hjälp, genom utbildning eller olika typer av individuellt stöd, att realisera sina drömmar genom något av koncernens bolag.