Brottsplats Sverige del 2 av 3 - Dyrare el på grund av kopparstölder

Brottsplatsen är i Gästrikland på gränsen till Dalarna. Här finns ett av de tusentals ställverk i Sverige som fördelar all den ström vi använder. Stölder av koppar från ställverken resulterar lätt i stora strömavbrott men även dödsfall. Ställverket i Hofors hade varit utsatt för stölder under en längre tid vilket lett till fara, förseningar och i slutändan ett högre elpris, tills nu. Polisen vet precis vad de tycker om Mindmancers kamerabevakning.

– Larmanläggningen är imponerande effektiv för sin obetydliga storlek. Vid brottsplatsen kunde polis på plats omöjligt hitta någon form av ”kamerabevakning”. Effektivt att larm gick ut så pass snabbt i samband med intrång. Polis kunde därmed bara minuter efter larm vara på plats.

Förövarna flydde hastigt i terrängen men man kunde säkra spår som band personer till brottet. Videofilm från larmanläggningen kunde visa viktiga fakta över intrånget. Dagen efter kunde 8 personer gripas för delaktighet i intrång och stöld på brottsplatsen. Kort därefter greps även föraren till den bil som hastigt övergivits på brottsplatsen, berättar Åke Österberg på Polisens tekniska rotel i Gävle.

Rolf Johansson som är Vattenfalls ansvarige för ställverket på Hofors konstaterar:

– Imponerande med kameralarm som genom larmcentral ger en direkt åtgärd så att väktare och Polis kunde vara på plats samtidigt som intrånget pågick.

Christian Blomström från Vaasa Engineering Oy, entreprenören på ställverket i Hofors stämmer in.

– Det har varit omfattande stölder som resulterat i förlorat material för stora pengar och flera dagars arbetsstillestånd. Emico levererade en enkel och effektiv övervakning. Redan dagen efter hade larmet gett resultat. Jag är imponerad över hur snabb action det var från att kamera upptäckte intrång och att väktare och polis kunde vara på plats. Även videofilm från övervakningen var ett bra hjälpmedel vid arbetet med att säkra spår efter förövarna.

– Vi är verkligen glada och stolta över att leverera en anläggning där vi direkt när Vattenfall sa att de behövde hjälp kunde montera och driftsätta en områdesbevakning över en tämligen stor yta. Bästa kvittensen var att dagarna efter installationen kunde vår anläggning genom larm med direkt åtgärd vara verktyget där Polis och väktare kunde gripa de inblandade i intrånget, säger Rune Gustafsson, VD på Emico bevakningsteknik.

Men hur stort är egentligen problemet?

– Vi har inte kunnat hitta några beräkningar som uppskattar samhällskostnaderna till följd av strömavbrott orsakade av brottslig aktivitet. Men bara i Gästrikland så motsvarar en höjning av elpriset med ett ynka öre, hela sex miljoner kronor i ökade kostnader för industrin vilket motsvarar tio heltidsanställda.

Ofta när du kan se en notis om att tvåtusen abonnenter blivit strömlösa så kan det härledas till att någon har stulit kopparkabel som jordar ett ställverk. Kort sagt är konsekvenserna stora. Vad är priset när tillverkningsindustrin står utan ström? Att använda en intelligent bevakningstjänst med en certifierad larmcentral tjänar man pengar på, det är inte en kostnad utan en smart investering, avslutar Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB.

Rune Gustafsson, VD Emico Bevakningsteknik, rune.gustafsson@emico.se, tel:  +46 (0)520-58 00 88
Johnny Berlic, VD Mindmancer, johnny.berlic@mindmancer.se, tel: 031-789 40 01, 0771 41 11 00

Om Emico Bevakningsteknik
Emicos affärsidé är att erbjuda säkerhetslösningar inom kameraövervakning, varularm och passagekontroll. Vi ser till helheten, från säkerhetsanalys till installation av utrustning med utbildning och support.

”Emico är en auktoriserad Mindmancer återförsäljarpartner som delar Mindmancers syn på att alltid sätta kunden i första rummet och att fokusera på att leverera kvalité.” – Johnny Berlic, VD Mindmancer AB