Certifiering ger säkrare molntjänster

För att öka säkerheten och skalbarheten för sina kunder har samtliga systemarkitekter på Mindmancer blivit Windows Azure-certifierade. De är därmed första säkerhetsföretaget i Sverige med en sådan certifiering.

Azure är Microsofts plattform för datasystemet i molnet. Det är en skalbar miljö där det går att installera och utföra tjänster liksom att lagra data. Tjänsten har funnits sedan 2010.

– Vi har valt att satsa på marknadens starkaste tekniska plattform med en oerhört hög driftsäkerhet. Att hela vår utvecklingsavdelning har blivit Azure-certifierade är en kvalitetstämpel, men satsningen är också strategiskt viktigt för oss. Vi har kunder i flera länder och med Azure når vi nästa strategiska mål, att öppna hundratalas franschise per år för fortsatt expansion. En installatör, larmcentral, bevakningsbolag, IT-företag eller driven entreprenör får med detta både den detektionsteknologin, affärssystem och ”know how” som krävs för att kunna erbjuda kamerabevakningstjänster, säger Mindmancers vd Johnny Berlic.

– Vi har arbetat med Azure sedan den lanserades och att vi nu är certifierade visar att vi jobbar med den på rätt sätt. Valet att certifierade hela utvecklingsavdelningen istället för endast en utvecklare var självklart, vi arbetar med systemkritiska komponenter för våra kunder, det finns ingen plats för halvmesyrer, säger Victor Ström, teknisk utvecklingschef på Mindmancer.

För Mindmancer är certifiering ett viktigt led i deras kvalitetsarbete. De ställer sedan tidigare krav på att deras larmcentraler ska vara certifierade av Stöldskyddsföreningen (SSF). Det säkerställer bland annat att det alltid finns flera operatörer på plats liksom det har hög driftsäkerhet. Mindmancer arbetar även för att de partners som installerar deras kameror är CCTV-ingenjörer och att installationsföretagen är certifierad av Stöldskyddsföreningen.

– Vi ställer krav på våra partners, det är inte mer än rätt att det ställs krav även på oss. Vi har inte tid att vänta på att kunder ska börja ställa krav, om inte vi i säkerhetsbranschen klarar av att gå i bräschen för att höja kvalitén vem ska då göra det? Branschen ska vara experterna som kunderna tryggt kan vända sig till, gemensamt måste vi vara drivande med ständiga förbättringar, Johnny Berlic.

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, johnny.berlic@mindmancer.se, 031-789 40 01

Victor Ström, teknisk utvecklingschef, victor.strom@mindmancer.se, 031-789 40 53

Mindmancer ”Vi fångar tjuvar i realtid”™ är marknadsledande på bygg- och skolbevakning i Sverige och har flera hundra kameror monterade över hela Sverige på byggen, skolor och industriområden.