Vem stal bygget?

19 mars 2012

Vem stal bygget?

På byggarbetsplatser utan kamerabevakning utsätts byggbolag för 260 procent fler stölder än de som är bevakade. Det visar en undersökning bland Sveriges byggbolag. Den visar också på ett paradigmskifte i bevakningen där endast en av fyra uppger att de använder ronderande väktare. Bland de positiva trenderna är att ID06 nu används på två av tre byggen.

Enligt undersökningen så har det genomsnittliga bygget en självrisk vid stöld på 92000kr.

Den höga självrisken till trots är anmälningsbenägenheten hos landets platschefer hög där 75 procent regelmässigt anmäler stölderna till polisen.

17 procent av de tillfrågade upplevde att de interna stölderna gav upphov till störst problem samtidigt som den vanligast förekommande stölden med 83 procent var kabelstölder. Dessa leder i sin tur leder ofta till driftstörningar på arbetsplatsen.

Av de tillfrågade som hade kamerabevakning så visar undersökningen att de i snitt hade 43 procent lägre självrisk än byggen utan kamerabevakning.

Kunskap och det förebyggande arbetet får en allt större betydelse på dagens byggarbetsplatser. 42 procent av platscheferna uppgav att deras byggbolag hade en checklista och att denna användes inför byggstarten.

Undersökningen i sin helhet kan hämtas på blog.mindmancer.se

Deltagande har varit helt anonymt och gått ut till ett fyrtiotal byggbolag.

Johnny Berlic, VD på Mindmancer AB, johnny.berlic@mindmancer.se, 031-789 40 01

• Sociala frågor

• byggarbetsplatser
  • kopparstölder
  • byggbevakaren
  • bevakning

Mindmancer ”Vi fångar tjuvar i realtid”™ är marknadsledande på bygg- och skolbevakning i Sverige och har flera hundra kameror monterade över hela Sverige.