Med en gemensam karta som alla förstår tar vi oss effektivt mot målet.

En gemensam bild av verksamheten gör oss mer framgångsrika

Att inom organisationen ha en gemensam bild över var vi är och vad vi gör är en förutsättning för att lyckas skapa en framgångsrik verksamhet. På samma sätt som en grupp människor i skogen snabbare når sitt mål om alla utgår från samma karta så blir organisationen mer effektiv om vi har en samstämmig bild av verksamheten, dess utgångsläge och vart vi är på väg.

Det är lätt att tro att bilden jag har av min verksamhet och hur vi tar oss framåt, är densamma som min kollega har. Men faktum är att den bilden många gånger ser väldigt olika ut beroende på vem i organisationen man pratar med.

Om vi har olika utgångspunkter med olika mentala bilder av var vi är tar vi olika vägar mot målet. Vi ser olika hinder på vägen och navigerar olika. Det medför även stora problem med att försöka koordinera alla med olika bilder att ta sig till samma mål.

En förutsättning för att lyckas

Att ha en gemensam bild över var vi är och vad vi gör är en förutsättning för att lyckas med en verksamhet.

På samma sätt som en grupp människor i skogen snabbare når sitt mål om alla utgår från samma karta och går åt samma håll, så blir en organisation mer effektiv om vi har en samstämmig bild av verksamheten och dess utgångsläge.

Samsyn är grunden. När vi skapat samsyn är alla  på samma bana, vilket gör att vi kan navigera, prioritera och styra mer effektivt. Vi är därmed rustade för att lyckas genomföra snabbare förändringar och snabbare kursändringar.

Förenkla och förtydliga en komplex verklighet

För att uppnå samsyn använder vi oss av modeller av olika slag. Att ta fram en modell eller karta är att skapa ett verktyg för att förstå en komplex verklighet. För att förstå behöver vi kunna se samband. För att göra det tydligt behöver vi förenkla, lyfta fram vissa delar och tona ned andra.

Därför är det inte så konstigt att vi använder en mängd olika modeller för att beskriva en verksamhet; hur vi arbetar, vilken information vi behöver, hur IT-lösningarna ser ut eller hur vi organiserar oss. Dessa modeller används i sitt sammanhang för att klargöra ett visst område och fyller sin uppgift inom den delen. Men hur hänger dessa modeller samman? Hur navigerar jag mellan dem? Exempelvis - Hur avgör jag vilka delar av verksamheten som påverkas av företagets nya vision?

Vintergatan - en karta, en modell och en metod

IRM har arbetat fram en metod och en modell, en sorts karta som innehåller just alla dessa perspektiv och som tillåter oss att navigera mellan dem. Vi kallar den Vintergatan.

Den visualiserar en organisations olika funktioner som förmågor i ett cirkulärt, kretsloppsliknade system. Vintergatan ger en tydligare, kraftfullare överblick och bättre kapacitet att navigera och arbeta strategiskt med verksamhetsutveckling inom organisationen. Vintergatan är också en metod som förenklar den del av verksamhetsarkitekturarbetet som visas upp mot verksamheten och bidrar till förståelse för de konsekvenser ett förändringsarbete kan få för andra delar organisationen.

Pension & Försäkring i SEB började kartlägga sin verksamhet och navigera utifrån Vintergatan i samband med en stor översyn av föråldrade IT-stöd.

” När jag först kom i kontakt med Vintergatan kände jag, wow, det här kan verkligen hjälpa oss att överbrygga gapen i vår verksamhet och ge oss bättre verktyg för att ta mer medvetna designbeslut. Vi började först använda den för att skapa övergripande analyser.”

- Cecilia Klöfverskjöld Nyberg, Pension & Försäkring i SEB.

Läs mer om SEBs erfarenheter av Vintergatan

IRMs kunder delar med sig av sina erfarenheter av Vintergatan:

För de som snabbt vill få upp en första version av en Vintergata över hela eller delar av sin verksamhet så rekommenderar vi vår öppna kurs som vi levererar i samarbete med Dataföreningen kompetens.

Läs kursbeskrivningen och se kommande kursdatum för Vintergatan – skapa din verksamhetskarta.