Rekordsnabbt bygge med energisnåla byggblock från IsoTimber

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2011 22:42 CET

Tre man, två arbetsdagar, motorsåg och skruvdragare. Det är allt vad som krävs för att resa stommen till ett drygt hundra kvadratmeter stort bostadshus. Hemligheten är ett isolerande och självbärande väggsystem i form av spårfrästa träblock som enkelt fogas samman varv efter varv. Med en monteringsanvisning i fem steg passar IsoTimber lika bra för gör-det-självaren som för proffsen.

När det var dags att bygga ett hus till föräldrarna på den egna tomten sökte Charlott Olovsson ett flexibelt material med så lite miljöpåverkan som möjligt. Pappa Olle Olovsson, med ett förflutet som ordförande för Miljö- och byggnadsnämnden i Åre, hade själv ett ord med i laget. Han ville prova ett nytt material med bra energivärden – IsoTimber.
- När vi fick offerten såg vi att materialet var lite dyrare men att uppsättningen skulle gå fort, på tio dagar är huset på plats och är tätt. Dessutom fick vi möjligheten att utforma huset helt efter egna önskemål, då ytterväggarna bär hela konstruktionen och inga bärande väggar behövs i övrigt, förklarar Charlott.

I Brattland, strax utanför Åre i Jämtland, växer nu det stora enplanshuset fram. Och det går fort. Max Larsson och hans pappa Örjan Larsson från företaget Glädjesnickarna monterar metodiskt de stora spårfrästa blocken, precis som ett gigantiskt lego för vuxna. Två dagar efter byggstart är det dags att montera takstolarna, sedan är stommen på plats.
- Det är ett oerhört smidigt material att bygga med, klossarna passar bra ihop och det roligt att se ett snabbt resultat. Då materialet är isolerande i sig självt behövs ingen isolering i övrigt vilket är skönt att slippa. Jag skulle gärna bygga mitt eget hus i IsoTimber, säger Max Larsson.

Det tar betydligt kortare tid att resa en stomme i IsoTimber jämfört med ett traditionellt lösvirkesbygge. En annan fördel är friheten i utformningen av byggnaden. Fönster och dörrar placeras exakt på millimetern där du vill ha dem utan hänsyn till reglar och c/c 60 bredder. För Charlotts föräldrar var också miljöaspekten viktig:
- Vi fick en glad överraskning när vi gjorde den obligatoriska energiberäkningen, den ligger 52 procent under de krav som finns. Uppvärmningskostnaden är beräknad till 5000 kW/år, vilket är mycket positivt, berättar Charlott.

Till jul räknar Charlott med att pappa Olle och mamma Gunilla ska kunna flytta in. När ytterpanelen väl är på plats går det inte att ana att det döljer sig en byggteknologisk innovation bakom fasaden. _________________________________________________________________________

Så här bygger du hus med IsoTimber – se filmen på www.isotimber.se

Fakta IsoTimber: IsoTimber består av trä och luft, inga andra material. Vid tillverkningen av blocken sågas en stor mängd spår i materialet vilket leder till kraftigt förbättrade isolerande egenskaper. Hela väggen är diffusionsöppen och anpassar sig efter rådande luftfuktighet, ingen diffusionsspärr krävs. Det skapar en värmetrög byggnad där en jämnare värme och kyla ger ett mycket bra inomhusklimat och bättre driftsekonomi.

Kontakt:
Mikael Östling, grundare, IsoTimber, Tel: 070-3773 070 micke@isotimber.se

Isotimber AB bildades 2011 och ägs av Mikael Östling och Lasse Bäckvall. Företaget har idag två anställda och produktionen ligger i Hammerdal. Omsättningsprognosen för 2011 ligger på 6 milj. För mer information se, www.isotimber.se