Klimatskalet är nyckeln till ett framtida och mer hållbart byggande med rätt isolering

Blogginlägg -

Sektorn bostäder och service står för nära 40 procent av Sveriges totala energianvändning, varav hälften går till uppvärmning. Genom att bygga mer energieffektivt, kan vi minska denna andel.

Isolera för framtiden

Den bästa energin är den som aldrig används. En ökad energianvändning innebär också ökade utsläpp av klimatgaser (t. ex. koldioxid). Med bra isolering i klimatskalet (=husets ytterhölje) minskar behovet av uppvärmning, vilket sparar både pengar och miljö.

Isolera för komfort

God inomhuskomfort kan uppnås när ett rum håller en jämn temperatur året runt. När det är kallt eller varmt ute vill vi ändå ha en jämn och stabil temperatur inne. Detta skapar vi förutsättningar för med bra klimatskal.

Isolera för trygghet

Trygghet för många är att slippa oroa sig för elräkningen, att drabbas av brand- eller fuktskador, eller att slippa buller från exempelvis trafik, maskiner eller ventilation. Mineralullslösningar i klimatskalet skapar förutsättningar för trygghet.

Framtida besparingar, komfort och trygghet

Att isolera en fastighet görs alltså inte enbart för att hålla värmen inomhus. Man isolerar även för miljön, plånboken och för att öka brand- och fuktsäkerheten. Samtidigt kan man skapa en bättre ljudkomfort.

Konsten är att skapa lösningar som uppfyller så många som möjligt av beställarens och myndigheternas krav. Det är alltid den svagaste länken som är dimensionerande vid val av isolerlösning.

ISOVER erbjuder lösningar med glasull som är anpassade för att klara nuvarande och framtida krav från Boverket avseende brand- och fuktsäkerhet, ljud- och värmeisolering. Detta gör vi med miljöanpassade, innovativa isolermaterial och smarta lösningar för lufttäthet, vindskydd och fuktsäkring.

ISOVER Glasull och ULTIMATE (mineralull) är obrännbara och diffusionsöppna isolermaterial. De klarar högsta krav när det gäller brand, stänger inte in fukt, och verkar tillsammans i våra unika system för lufttäthet och vindskydd; ISOVER Vario® Xtra och ISOVER VEMPRO™.

Med låg volymvikt och garanterat 70 procent återvunnet glas ger ISOVER förutsättningarna för låga klimatutsläpp vid uppförandet och under drift av byggnader.

Investera därför i klimatskalet – välj glasull och isolerlösningar från ISOVER för miljön, ekonomin, komforten, brand- och fuktsäkerheten och få en bullerskyddad byggnad på köpet!