Filmpremiär, test och seminarium!

Filmpremiär, test och seminarium!

Isoleringsbranschen skapar uppmärksamhet kring vikten av att välja rätt teknisk isolering.

Vad vet du om teknisk isolering? Det är namnet på den animerade film som idag lanseras via Youtube och på nya webbplatsen www.tekniskisolering.se. Målet är att VVS-konsulter, fastighetsägare, förvaltare, byggherrar och entreprenörer ska se hur teknisk isolering gynnar hälsosamma byggnader och maximal energieffektivitet.

I höstas genomförde isoleringsbranschen en undersökning som visade att 41 % av VVS-konsulterna tar kontakt med en tillverkare, återförsäljare eller entreprenör endast någon gång per år och att en stor del av landets VVS-konsulter efterfrågar mer och bättre information om teknisk isolering. Det har branschen hörsammat och lanserar såväl film som ett kunskapstest samt bjuder in till seminarium.

Testa dina kunskaper om teknisk isolering
Filmen ska uppmärksamma möjligheterna med teknisk isolering och leder i sin tur tittaren till tekniskisolering.se och ett test. Där kan besökaren undersöka sina kunskaper inom teknisk isolering och sedan dela med sig av resultatet via Facebook.
- Första steget är att uppmärksamma alla på att det finns så mycket mer att veta om teknisk isolering. Vi vill att de som projekterar och beställer teknisk isolering ska göra ett medvetet val, säger Anneli Kouthoofd, vd Isoleringsfirmornas förening.

Seminarium om 5 goda skäl att välja teknisk isolering
I satsningen ingår också ett seminarium som hålls den 12 november på Prioritet Serneke Arena i Göteborg. Det handlar i huvudsak om 5 goda skäl att välja rätt teknisk isolering: energibesparing, hälsa och miljö, säkerhet, ekonomi samt funktion och prestanda.
- Vi vill visa att vi har lyssnat på VVS-konsulterna och nu kan leverera bättre information samt att vi jobbar på att ta fram verktyg som underlättar deras arbete, menar Lars-Åke Kämpe, affärsområdeschef för teknisk isolering på Bevego.

100 VVS-konsulter har bidragit
I höstas intervjuades 100 VVS-konsulter från 42 olika företag runt om i landet. Målet var att få reda på hur konsulterna gör sina val vid föreskrivandet av teknisk isolering samt vilken typ av information och verktyg som de efterfrågar.

• Isoleringstillverkare och kollegan är den vanligaste mänskliga hjälpen vid val av isolering.
  • 41 % av VVS-konsulterna tar kontakt med en tillverkare, återförsäljare eller entreprenör endast någon gång per år.
  • VVS-konsulterna önskar ökad samverkan med VVS-entreprenörerna. Man vill ta del av deras erfarenheter samt önskar återkoppling.
  • 85 % av VVS-konsulterna använder någon form av mall eller lathund vid val av isolering och många efterfrågar bättre information samt lathundar från isoleringsbranschen.
  • De ”topp tre”-områden där ökad kunskap önskas: 1. Ljud, 2. Brand, 3. Ekonomi
  • Undersökningen, tekniskisolering.se, filmen och seminariet VIVE2015 är ett samarbete mellan några av branschens ledande aktörer; Armacell, Bevego, Isoleringsfirmornas förening, ISOVER och Paroc samt med stöd från SBUF.