Ungdomens hus i Sollentuna nytt spännande uppdrag för ISS fastighetsutveckling

Nyhet   •   Dec 02, 2009 16:03 CET

Sollentuna är en kommun där ISS har många tjänsteuppdrag som till exempel fastighetsskötsel och skolmat. Ytterligare ett tjänsteområde är byggprojektledning där Ungdomens hus är det senaste projektet som företaget ansvarat för.

Lördagen den 5 december invigs Arena Satelliten i Sollentuna av bland annat ungdomsminister Nyamko Sabuni. ISS har funnits med som partner i byggprojektet sedan start och har främst ansvarat för projektledning, projekteringsledning, upphandling, byggledning samt miljöledning. Sollentuna kommun är beställare och verksamheten kommer att ledas av Sollentuna Kultur och Fritid. Den tekniska förvaltningen av huset hanteras av ISS.

Huset kan närmast beskrivas som en stor ungdomsgård och består av två stora idrottshallar, samlings- och konsertsal för 350 personer, ljudstudio, café och Internethall. Totalt utgör byggnaden 5 900 kvadratmeter. Med spännande arkitektur och moderna material blir huset nu en iögonfallande granne till kommunhuset i Tureberg i Sollentuna.

– Vi är glada över att Sollentuna kommun känner ett så stort förtroende för oss som projektledare. Det här projektet skiljer sig något från våra andra uppdrag.I detta projekt har vi varit delaktiga redan från detaljplanearbetet och programarbetet vilket ger en större förståelse för kundens syfte med projektet, säger Torbjörn Albrechtsson projektledare på ISS.

Arena Satelliten ligger mellan Bygdevägen och Sollentuna kommunhus med adress Allfarvägen vid Sollentuna järnvägsstation.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

Billy Holmberg, stadsbyggnadschef, Sollentuna kommun, billy.holmberg@sollentuna.se,