Fortsatta framgångar för ISS inom offentlig sektor

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 13:00 CEST

ISS röner fortsatta framgångar inom offentlig sektor och tar hem en upphandling som omfattar städning på Stockholms Universitet. Affären är värd 13,5 miljoner kronor per år.

Uppdraget omfattar regelmässig städning i Stockholms Universitets alla lokaler och avtalet börjar gälla från och med den första november 2010 och löper i två år med möjlighet till förlängning i upp till två år.

Stockholms Universitet med sina mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare är det största universitetet i Sverige och en av de största arbetsgivarna i Stockholm, vilket ställer höga krav på en serviceleverantör.

– Vi har en lång erfarenhet av städning i offentliga miljöer, bland annat från liknande uppdrag på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och på Mitthögskolan i Östersund vilket gör att vi kan leverera väl beprövade tjänster och vi är därför mycket glada att vi nu får förtroendet även från Stockholms Universitet, säger Cecilia Jerneheim, affärsområdeschef på ISS.

– Vi ser fram emot att ha ISS som partner, de uppfyller alla våra krav som ställdes i upphandlingen, säger Lennart Persson, lokalservicechef på Stockholms Universitet. Genom att lägga ut städningen på en städentreprenör hoppas vi på en effektiv städning med god och jämn kvalitet. Det är viktigt att universitetets lokaler är fräscha och rena så att anställda och studenter får en bra arbets- och studiemiljö.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

Lennart Persson, lokalservicechef på Stockholms Universitet, lennart.persson@lokalservice.su.se, 08-16 41 12

ISS Facility Services AB är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med ca 12 000 resp 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 525 000 anställda i 50 länder, vilket gör den till världens fjärde största privata arbetsgivare. Läs mer på http://www.iss-fs.se

Stockholms Universitet är en av huvudstadens största arbetsgivare och bedriver utbildning och forskning inom humaniora, juridik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och lärarutbildning. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma. Huvuddelen av beställarens verksamhet ligger mitt i världens första nationalstadspark, Frescatiområdet.  http://www.sus.se