ISS Demogruppen byter namn till ISS Butikstjänster

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 08:00 CET

ISS Demogruppen, ett av Sveriges främsta företag inom butiksdemonstrationer och hyllplock, utökar sin verksamhet till att erbjuda alltifrån säljdrivande aktiviteter till bemanning och underhåll av butiker. Samtidigt byter man namn till ISS Butikstjänster och blir ett verksamhetsområde inom ISS-koncernen, istället för ett fristående dotterbolag som tidigare.

ISS Demogruppen, som grundades 1988, är ett av de äldsta företagen i branschen och jobbade inledningsvis uteslutande med butiksdemonstrationer. Företaget, som har expanderat kraftigt, har idag drygt 300 medarbetare och ägs sedan 2006 av ISS-koncernen. Nu har man tagit nästa steg i tillväxtprocessen genom att utöka tjänsteutbudet ytterligare. Namnbytet tydliggör att ISS Butikstjänster är en helhetsleverantör till butik.

– När jag startade för drygt 20 år sedan, var Demogruppen ett namn som kändes självklart eftersom vi främst jobbade med butiksdemonstrationer. Idag kan vi erbjuda det mesta en butik kan behöva, alltifrån att sköta kassan, städa, hantera kundvagnar och fylla hyllorna till att genomföra demonstrationer och events. Vi gör helt enkelt allt det som måste göras för att driva en framgångsrik butik, men som ligger utanför butikens kärnverksamhet. Eftersom vårt gamla namn är så starkt kopplat till en enskild tjänst var det nödvändigt att byta, säger Anna Viklund, verksamhetschef och grundare.

Butikens bästa vän
Kunderna till ISS Butikstjänster finns inom dagligvaruhandeln och fackhandeln där dagligvaruhandeln står för den största delen. Under de senaste åren har det skett en strukturförändring inom dagligvaruhandeln vilket bland annat inneburit att ansvaret för hyllplock av varor har flyttats från leverantörerna till butikerna. En förändring som till stor del beror på den prispress som handeln präglats av i samband med lågprisaktörernas inträde på marknaden.

– Tidigare var leverantörerna vår största kundgrupp, men i takt med förändringen i branschen, har butikerna blivit våra huvudsakliga uppdragsgivare idag. Det har samtidigt öppnat upp nya affärsmöjligheter för oss. Idag är vi, så vitt jag vet, den enda aktören i branschen med ett så brett tjänsteutbud mot butik. Vår vision är att vara ”butikens bästa vän”.  Att vi är en del av ISS-koncernen, ett av världens största tjänsteföretag, gör att vi kan vara drivande i att utveckla vår bransch, avslutar Anna Viklund.

Anna Viklund, verksamhetschef ISS Butikstjänster, 0705-53 10 29 anna.viklund@iss-fs.se
Christer Ekelund, pressansvarig ISS Facility Services, 0734-36 53 55, christer.ekelund@iss-fs.se
www.iss-butikstjänster.se

ISS Facility Services AB är Sveriges största serviceföretag med ca 12 000 medarbetare och en omsättning på