ISS erbjuder 50 000 kronor på Facebook

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2010 08:00 CET

Trots att arbetslösheten är fortsatt hög i Sverige, är det svårt att rekrytera högt kvalificerad arbetskraft i fastighetsbranschen.

ISS, som är landets största tjänsteföretag, tar därför ett okonventionellt grepp för att hitta en säljande affärs­utvecklare till affärsområdet Fastighetstjänster.

Med en hittelön på 50 000 kronor – i kombination med ett upprop på Facebook och Twitter – hoppas nu företaget få tag i rätt person.

– Det är frustrerande att det är så svårt att hitta riktigt kvalificerade personer samtidigt som arbetsmarknaden ser ut som den gör. Vi är övertygade om att rätt medarbetare finns i fastig­hetsbranschen eller i någon närliggande bransch. Det gäller ”bara” att hitta honom eller henne. Därför använder vi sociala medier och erbjuder hittelön för att hitta rätt person, säger ISS marknadschef Christer Ekelund.

– Det här är inte ett arbete som man söker på annons. Men den person vi vill ha kanske inte aktivt söker nytt jobb för närvarande och finns sannolikt inte hos rekryteringsföretagen. Genom att gå utanför de traditionella ramarna och istället be Facebook- och Twitter-användare om hjälp hoppas vi kunna få fram rätt kandidat till tjänsten.

Intresserade tipsare hänvisas till den speciella kampanjsajten www.iss-hittelon.se.

ISS betalar ut hittelönen på 50 000 kronor till den som kan tipsa om den person som sedan blir tillsvidareanställd som affärsutvecklare på ISS.

Den person som ISS söker får en nyckelroll i att självständigt initiera, skapa, driva och utveckla företagets affärer inom fastighetstjänster, med bland annat såväl ekonomisk som teknisk förvaltning.

– Efterfrågan på våra fastighetstjänster har ökat kraftigt de senaste åren. För att möta det ökade intresset och samtidigt utveckla våra erbjudanden behöver vi förstärka vårt team med en vass och driven affärsutvecklare som också kan sälja. Det är en mycket speciell kompe­tens och vi tror att den okonventionella rekryteringssatsning vi nu gör kan bidra till att snabbare nå en lösning, säger Christer Ekelund.

Christer Ekelund, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

ISS är Sveriges och nordens största tjänstekoncern med 12 000 resp. 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden: FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontor, trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har ca 525 000 anställda i 50 länder, vilket gör den till världens fjärde största privata arbetsgivare.