ISS Facility Services renodlar konceptet för integrerade servicetjänster

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 10:42 CET

I linje med att ISS Facility Services renodlar sitt koncept för integrerade servicetjänster avyttras verksamheten inom Ocab. Köpare är förre ägaren Björn Andersson, tillika divisionschef inom ISS Industri- och skadeservice.

Verksamheten inom Ocab* med sina 270 anställda utgör Sveriges största saneringsföretag och är främst verksamma inom brandskador. Bolagen förvärvades av ISS i maj 2001. De förväntade marknadsmässiga synergieffekterna tillsammans med ISS övriga verksamhet inom industrisektorn har dock uteblivit.

ISS Facility Services satsar nu kraftfullt på att erbjuda integrerade helhetslösningar inom FM-marknaden. Verksamheten i Ocab vänder sig i huvudsak till försäkringsbolag och har inte någon naturlig anknytning till ISS övriga kundsegment. Därför har företaget nu beslutat att renodla sin verksamhet genom avyttring av verksamheten i Ocab. Dessutom har avtal tecknats om försäljning av en fastighet i Linköping till samme köpare.

*Verksamheten inom Ocab består av Ocab Skadeservice AB, Ocab i Stockholm AB och Ocab Syd AB samt rörelsen i Ocab i Norrköping, Ocab i Linköping och Ocab i Västerbotten.

Hans John Øiestad, VD ISS Facility Services AB, tfn 0734-36 61 70
Robert Bohlin, affärsområdeschef, tel 0734-36 62 70
Björn Andersson, VD Ocab, tel: 08-626 21 00, 070-590 61 75

ISS Facility Services AB är ett av Sveriges största serviceföretag. Våra cirka 10 200 medarbetare levererar varje dag service till hundratusentals människor över hela landet. ISS i Sverige omsatte 2004 cirka 3,7 miljarder kronor och erbjuder integrerade servicetjänster inom Catering, Cleaning, Property Services och Office Support.
ISS Facility Services AB ingår i det internationella serviceföretaget ISS A/S som har cirka 290 000 anställda i 43 länder. Läs mer om vår spännande servicevärld på www.iss-fs.se