ISS fördjupar samarbetet med Valad och stärker sin position på den nordiska marknaden

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 12:00 CEST

ISS utökar samarbetet med fastighetskoncernen Valad som blir partners på den nordiska fastighetsmarknaden. Det nya avtalet gagnar ISS i arbetet med att erbjuda ett samlat tjänsteerbjudande till nordiska kunder.

ISS ingår ett strategiskt partneravtal med Valad Property Group med syftet att skapa ett långsiktigt samarbete på den nordiska marknaden. Genom att hitta synergier, effektivisera gemensamma processer och utöka tjänsteutbudet är ISS mål att bli en nordisk totalleverantör av fastighetstjänster, från drift till intäktsförvaltning.

Valad Property Group är en ledande fastighetsfond- och kapitalförvaltare. På uppdrag av 60 internationella investerare förvaltar man i Europa tillgångar på över 6,5 miljoner kvadratmeter. I Norden förvaltar bolaget fem fondportföljer till ett värde av 1,6 miljarder Euro på en total yta av 2,5 miljoner kvadratmeter. Genom att välja ISS som partner i Norden kan Valad inrikta sig på sin kärnverksamhet att ge en långsiktig avkastning till sina investerare. Partnerskapet gör i sin tur det möjligt för ISS att fokusera på att ytterligare utveckla sitt tjänsteutbud för hela den nordiska marknaden.

– Vi har sedan en tid tillbaka med stor framgång samarbetat med Valad på den svenska marknaden, nu tar vi ett viktigt steg i riktningen mot att säkerställa leveranser till kunder som vill ha en nordisk lösning, säger Anders Borggren, Director Real Estate Management Nordic ISS.

– Valad lägger stor vikt vid att använda de resurser vi har på ett effektivt sätt för att ge hyresgästerna bästa möjliga service, samtidigt som vi måste hålla kostnaderna nere för att skapa de bästa avkastningarna för våra investerare. Det intensifierade samarbetet med ISS är ett utmärkt sätt för oss att uppnå detta, säger Michael Bruhn, Vd Valad Norden, Valad Property Group.

­För ytterligare information, kontakta:

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734-36 53 55

Michael Bruhn, Vd Valad Norden, michael.bruhn@valad.dk, +45 23 73 40 30

ISS Facility Services AB, Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med ca 12 000 resp 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 525 000 anställda i 50 länder, vilket gör den till världens fjärde största privata arbetsgivare. Läs mer på http://www.iss-fs.se

Om Valad
Valad Property Group är en ledande fund- och asset manager med internationellt nätverk med lokala kontor. Företaget har bara i Europa en portfölj på 900 fastigheter i 15 fonder till ett värde av mer än €5 miljarder under förvaltning, €6,2 miljarder på världsnivå. Valads kärnverksamhet är hantering av fastighetsinvesteringar som skapar mervärde. Detta sker genom högkvalificerade lokala team som hanterar mer än 8 800 hyresgäster över hela världen. I Europa har Valad 250 medarbetare och 20 kontor fördelat på 12 länder. Valad Property Group är noterat på den australienska fondbörsen. Läs mer på www.valad.se