ISS fortsätter servera skolmat i Sollentuna kommun

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2011 14:00 CET

ISS med sin skräddarsydda lösning för kommunal måltidsservice får fortsatt förtroende av Sollentuna kommun att förse skolor och förskolor med lunch. Avtalet värderas till 90 miljoner kronor och omfattar drygt    1 600 000 portioner per år.

ISS är sedan tidigare leverantör av skolmåltider till Sollentuna kommun norr om Stockholm. Nu tecknar man ett nytt avtal som löper under två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. Kontraktet innebär drift av fyra tillagningskök, elva mottagningskök samt tretton serveringskök och omfattas av måltidsservice till ett flertal förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i kommunen.

– Vi är glada för att Sollentuna kommun valt att fortsätta samarbeta med oss, det betyder att vi får kontinuitet i arbetet mot gemensamma mål, säger Pernilla Thor, regionchef ISS. Det visar också att vi kan möta kommunens behov genom en ständig utveckling av våra tjänster, alltifrån tillagning och matkvalitet till själva upplevelsen i matsalarna.

ISS har stor erfarenhet av kommunal måltidsservice som är en växande marknad, där man förutom Sollentuna, bland annat har avtal med Alingsås och Nyköpings kommuner. Ett modernt skräddarsytt koncept som man kallar ”Mat och Människor” har tagits fram för skolor, restauranger och äldreboenden där man tillsammans med kommunerna sätter upp gemensamma handlingsplaner för respektive måltidsverksamhet.

– Vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med ISS, säger Daniel Bäckman, ekonomichef, Barn- och utbildningskontoret Sollentuna kommun. Vi har en ambition att maten på våra skolor och förskolor i större utsträckning ska vara lagad från grunden, något vi ser stora möjligheter till att uppnå tillsammans med ISS.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@se.issworld.com, 0734-36 53 55

ISS Facility Services AB, Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med ca 12 000 resp 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 525 000 anställda i 50 länder, vilket gör den till världens fjärde största privata arbetsgivare. Läs mer på http://www.se.issworld.com

Sollentuna kommun, norr om Stockholm har cirka 64 000 invånare. Sollentuna växer hela tiden och just nu pågår en stadsomvandling där de centrala delarna av Sollentuna byggs ut och får ny karaktär. Idag har Sollentuna ett av landets bästa företagsklimat, enligt Svenskt Näringslivs kommunranking. Här finns cirka 4 000 företag varav de flesta är småföretag. Kommunen arbetar för att ha Sveriges bästa skola; alla elever ska nå målen i alla ämnen, Sollentuna ska ha landets högsta meritvärden, alla gymnasielever ska nå behörighet till högskolan och alla elever ska känna sig trygga i skolan Läs mer på: http://www.sollentuna.se