ISS i utökat samarbete med internationell fastighetskoncern

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 13:45 CEST

Det utökade samarbetet är ett tillägg till den tidigare överenskommelsen som omfattar ekonomisk förvaltning av ett större fastighetsbestånd i Sverige, Polen, Ryssland, Tyskland, Litauen och de nordiska länderna och sträcker sig över 3,5 år. Det totala värdet på affären uppgår till cirka 30 miljoner kronor.

ISS Property Intelligence är en tjänst baserad på Microsofts senaste spetsteknologi och framtagen tillsammans med Business Vision Consulting. Den hjälper fastighetsförvaltare att få högre tillgänglighet och kvalitet på sin information för att på så sätt få bättre beslutsunderlag och ökad effektivitet i sina interna processer.

- ISS kan inom ramen för den här strategin erbjuda en helhetslösning för uppföljning, rapportering och analys. Det är ett unikt koncept där vi har integrerat våra serviceleveranser med en IT-plattform, kommunikation och datainnehåll i en tjänst riktad till fastighetsägare. Lösningen i sig medför att vi inte bara visar på utfallet av en verksamhet, utan även kan bidra till att ge svaren på varför och hjälpa till att bedöma framtiden med avancerade analysmodeller.

- Lägg därtill ISS kompetens inom fastighetsförvaltning, verksamhet och styrning, och vi har ett helt unikt erbjudande mot fastighetsförvaltare, säger Fredrik Hjelmborn verksamhetsområdeschef Förvaltning på ISS Property Services.

LR REAM ingår i den brittiska fastighetskoncernen London & Regional Properties med verksamhet i flera länder. Nu får man en tilläggstjänst som inte bara ökar tillgängligheten för medarbetarna, utan även skapar gemensamma definitioner av nyckelbegrepp och ger en helt annan överblick på redovisningsområdet.

- Det blir en väsentlig skillnad. På det här sättet får vi en mer samlad information direkt från grundsystemen. Alla använder samma information, vilket gör oss ännu mer effektiva eftersom vi nu kan lägga mer tid på att analysera och mindre på att rapportera. Vi räknar naturligtvis med att spara pengar i och med den här investeringen, säger Erik Turai, ekonomichef på LR REAM.

ISS Property Services - ett affärsområde inom ISS Facility Services AB
ISS Property Services har idag över 900 anställda personer och täcker med sina dryga 40 kontor större delen av södra Sverige. Man erbjuder idag marknadens mest kompletta portfölj av tjänster inom området property. Från idéer, över genomförande och till förvaltning. inkluderande management, design, teknik, ekonomi och juridik. Kunderna omfattar hela spektrat från mindre privata fastighetsägare, kommuner och landsting till fonder och institutionella ägare.

ISS Facility Services AB är Sveriges största serviceföretag med ca 12 000 medarbetare och en omsättning på 5 miljarder SEK. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S, som ägs av Investors riskkapital-bolag EQT och Goldman Sachs. Koncernen har cirka 460 000 anställda i 50 länder. Läs mer på www.iss-fs.se

London & Regional Properties är en brittisk privatägd fastighetskoncern med verksamhet ibland annat Storbritannien, Tyskland, Polen, Sydafrika, Panama, Ryssland och Norden. Den totala portföljen omfattar ett fastighetsvärde på över 7 miljarder euro.