ISS möter Lidingö stads krav på matkvalitet

Pressmeddelande   •  Apr 01, 2011 15:00 CEST

ISS har fått förnyat förtroende av Lidingö stad och vinner en kostupphandling, som ska ge högre kvalitet, mer ekologiskt och mindre tillsatser i maten på förskolor, skolor och äldreboenden.

ISS är sedan tidigare matleverantör till Lidingö stad. När staden gick ut med en ny kostupphandling tog ISS hem två av anbudsområdena. Det nya avtalet som gäller från april, omfattar måltidsservice på ett antal av stadens förskolor, skolor och äldreboenden samt tillagning av matlådor som körs ut.

Lidingö stad har haft en omfattande dialog med berörda under arbetet med kravspecifikationen i upphandlingen. Det nya avtalet som nu tecknas innebär att kvaliteten på maten genomgående förbättras. Bland annat ska en större andel ekologiska råvaror användas, det blir mindre helfabrikat då en stor del av måltiderna ska lagas från grunden och det kommer att finnas en större flexibilitet i utbudet.

– ISS är den leverantör som bäst svarat upp till de kvalitetskrav vi ställde i upphandlingen, säger Sinikka Suutari upphandlare Lidingö stad. Vi ser fram emot att kunna erbjuda ännu bättre mat till våra förskolor, skolor och äldreboenden, med bra råvaror tillagade från grunden och större valfrihet av maträtter.

– Vi är glada över att Lidingö stad har gett oss förnyat förtroende, säger Pernilla Thor, regionchef ISS. Vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete där vi tillsammans kan utveckla våra tjänster ytterligare.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@se.issworld.com, 0734-36 53 55
Sinikka Suutari, upphandlare Lidingö Stad, sinikka.suutari@lidingo.se, 08-731 30 39

ISS Facility Services AB, Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med ca 12 000 respektive 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 522 000 anställda i mer än 50 länder, vilket gör den till världens fjärde största privata arbetsgivare. Läs mer på http://www.se.issworld.com

Lidingö stad