ISS och Folksam skriver avtal om servicetjänster

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 09:00 CEST

Folksam byter leverantör av servicetjänster. Från och med den 1 april blir det ISS Facility Services som ansvarar för all städning i Folksams lokaler på huvudkontoret i Stockholm. Avtalet löper på 1 år och innebär även en möjlighet till förlängning.

Det nya samarbetet innebär att ISS blir ensam leverantör av alla tjänster som omfattar daglig städning, golvvård, fönsterputs och växtskötsel. Det nya samarbetsavtalet omfattar en yta om cirka 70000 kvadratmeter.

- Enligt de regler Folksam har för upphandling så var det dags att göra en ny upphandling i syfte att konkurrensutsätta vår nuvarande leverantör. ISS är en stor, seriös och etablerad leverantör med stora resurser som lämnade ett attraktivt anbud. Det här avtalet innebär definitivt en kostnadsbesparing men även en integrering med andra lösningar som till exempel fönsterputsning och växtskötsel, säger Jan Brodin, ansvarig för upphandlingen på Folksam.

Det nya avtalet sker via ISS koncept Cleaning Excellence som är en del av ISS nya satsning på Green Cleaning. Något som också möter kraven på Folksams definition av Green Building.

- Vi är naturligtvis glada över att allt fler ser värdet av våra miljövänliga och integrerade servicetjänster. Men också att allt fler upptäcker att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser och säkra leveranser på flera orter säger Cecilia Jerneheim, affärsområdeschef på ISS Cleaning Nord.

Jan Brodin, inköpsansvarig Folksam, 08-772 6441, jan.brodin@folksam.se
Cecilia Jerneheim, affärsområdeschef ISS Cleaning Nord, 0734-36 62 17, cecilia.jerneheim@iss-fs.se

ISS Facility Services AB är Sveriges största serviceföretag med ca 12 000 medarbetare och en omsättning på 5 miljarder SEK. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S, som ägs av Investors riskkapital-bolag EQT och Goldman Sachs. Koncernen har cirka 470 000 anställda i 50 länder. Läs mer på www.iss-fs.se