ISS serverar Alla hjärtans lunch

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 11:51 CET

Den 14 februari 2007 arrangerarLunchfrämjandet för tredje året i rad Alla hjärtans lunch -ett projekt som uppmärksammar lunchpausens friskvårdande egenskaper till förmån för Hjärt-Lungfonden*.

Det innebär att Lunchfrämjandet i samarbete med ISS och branschkollegorna Sodexho, Eurest, Fazer-Amica m fl tagit fram en speciellt hjärtvänlig rätt som kommer att serveras på personalrestauranger och lunchkrogar över hela Sverige. Årets lunchrätt heter Het kärlekskyckling i lustfyllt sällskap. Den kommer bland annat att serveras på ISS lunchrestauranger på Nordea, SSAB och Posten. Postens lunchrestaurang Postmästaren vid huvudkontoret i Tomteboda har öppet för allmänheten.

Lunchrätten är skapad av kockarna från de medverkande personalrestaurangföretagen. Patrick Gill, ISS Key Accounts, Nordea, är en av de kockar som varit med och tagit fram receptet.

Årets färgstarka maträtt är tillagad och näringsberäknad så att den ska vara bra för hjärthälsan och samtidigt tilltalande för den traditionella lunchpubliken som ju gärna äter husmanskost. Det är en chili- och paprikakryddad kycklingfilé som serveras med ugnstekta rotfrukter, buljongkokt råris, en grön yoghurtsås och en bönsallad med grönsaker julienne.

Målet är att så många restauranger som möjligt ska delta. Förra året serverades nästan 40 000 portioner Alla hjärtans lunch på nära 300 restauranger. I år är målet 100 000 luncher.

*Hjärt-Lungfonden är en opolitisk ideell organisation med syfte att bekämpa hjärt-kärl och lungsjukdom. Den är Sveriges största finansiär av oberoende hjärt-kärl och lungforskning. Fonden får inga statliga bidrag utan är helt beroende av gåvor från enskilda och företag.

Kontakt: Hanna Bengtsson, ISS Catering, tfn.: 08-681 60 28