ISS stödjer ytterligare en indisk by genom Hand in Hand

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2017 06:30 CET

ISS har beslutat att stödja ytterligare en indisk by genom organisationen Hand in Hand. Som bysponsor bidrar ISS till organisationens så kallade Village Uplift Program (VUP) i Indien, där Hand in Hand under två år genomför ett antal självhjälpsaktiviteter i en specifik by. Därefter drar sig Hand in Hand tillbaka något och byborna skall själv driva vidare och upprätthålla de aktiviteter som startats.

ISS har sedan 2011 ett samarbete med Hand in Hand, som bekämpar fattigdom genom hjälp till självhjälp.ISS stödde de första två åren en by i delstaten Tamil Nadu i södra Indien som heter Sirunallur. Därefter har Hand in Hand med hjälp av ISS donationer genomfört Village Uplift Programs även i byarna Arassur och Oonamalai i samma område och nu pågår alltså ett fjärde byprojekt i byn Arasanimangalam.

- Som stort företag tycker vi att vi har ett samhällsansvar som sträcker sig även utanför vår egen direkta verksamhet. Det handlar om vilken sorts företag vi vill vara, vilka signaler vi vill sända och det handlar om att inspirera andra, skapa ringar på vattnet. ”Ingen kan göra allt men alla kan göra något”, brukar man ju säga, och tillsammans kan vi verkligen göra skillnad, säger Gary Kidd, vd ISS Sverige.

- ISS gör en fantastisk insats och är ett föredöme hur företag kan ta samhällsansvar och integrera det i sin verksamhet. Hjälp till självhjälp och möjlighet till jobb och inkomst är det effektivaste och mest långsiktiga sättet att skapa tillväxt som inkluderar alla. För att lyckas måste vi alla ta ansvar och bidra, inte minst näringslivet. Företagens roll i att skapa hållbar ekonomisk utveckling – både lokalt och globalt – blir en avgörande faktor i bekämpningen av världsfattigdomen, säger Charlotte Bohman, generalsekreterare Hand in Hand Sverige.

Varje by är unik och utmaningarna skiljer sig åt för varje byprojekt men Hand in Hand arbetar i huvudsak inom fem områden med väl beprövade metoder:

1. Eliminering av barnarbete och skapa förutsättningar för utbildning
2. Självhjälpsgrupper för kvinnor, mikrofinansiering och jobbskapande
3. Medborgarcenter med samhällsinformation
4. Hälsa
5. Miljö

- Jag är väldigt stolt över vårt långa samarbete med Hand in Hand. De driver en fantastisk verksamhet i Indien. Organiserad, strukturerad och pedagogisk. Med lokal och kulturell kännedom samt mycket medmänsklighet och kärlek förvaltar de pengarna vi donerar. Med tålamod, envishet och noggrann uppföljning lyfter de byarna och dess invånare. Och byborna själva visar en enorm styrka. Men hjälp av bland annat våra donationer och Hand in Hands insatser, skapar de en bättre framtid för sig själva och byn. Jag känner mig oändligt stolt över att vara en del av detta, säger Anja Engdahl, Kommunikation & Branding ISS Sverige, som besökt Indien fyra gånger för att se hur Hand in Hand förvaltar företagets donation.

Resestipendium för medarbetare

Varje år reser fem ISS-medarbetare till Indien för att besöka den by som företaget stöttar. Detta sker inom ramen för ett resestipendium som ISS instiftade 2011 och som innebär att fyra medarbetare från den svenska verksamheten väljs ut varje år. De får följa med stipendieansvarig på en resa till Indien och studera Hand in Hands verksamhet på plats. Hittills har 25 stipendiater från ISS besökt Indien genom resestipendiet.

- I och med resestipendiet förstärker vi värdet av donationen framförallt internt och låter våra anställda bli en mer aktiv del i engagemanget, säger Anja Engdahl som också är ansvarig för stipendiet.

Vi vill att alla skall känna sig delaktiga och stolta över det vi bidrar till. Och vi hoppas förstås på så sätt få ambassadörer som kan inspirera andra företag och privatpersoner till att bidra och ta ansvar för sådant som kanske ligger lite utanför ens dagliga verksamhet och liv, avslutar Anja.

För ytterligare information, kontakta: Anders Fridell, presskontakt, ISS Sverige, 0734-36 68 08, presskontakt@se.issworld.com

ISS Facility Services är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 9 000 medarbetare i Sverige och 34 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är cirka 4,7 miljarder SEK och kommer från ett flertal tjänsteområden som bland annat facility management, mat & dryck, teknik- & energitjänster, städtjänster och kontorstjänster. Integrated Facility Services, IFS, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S som är noterat på Köpenhamnsbörsen. Koncernen har cirka 500 000 anställda och verksamhet i mer än 75 länder. www.se.issworld.com