ISS tecknar nordiskt avtal med PostNord

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2016 13:00 CET

ISS får förtroendet som leverantör när PostNord väljer att samla samtliga tjänster inom facility services hos en avtalspart. Det nya avtalet har ett värde om cirka 450 miljoner kronor årligen och innebär att ISS kommer att leverera integrerade servicetjänster i PostNords fastigheter över hela Norden.

ISS har samarbetat med PostNord under hela 2000-talet, men det nya avtalet innebär en väsentlig utökning jämfört med tidigare.

Avtalet, som startar den 1 april 2016 och löper på tre år med option på ytterligare två år, innebär att ISS tar ett helhetansvar för samtliga tjänster inom facility services som fastighetstjänster, lokalvård, säkerhet, mat och dryck samt avfallshantering.

• Vi är väldigt glada över vårt utökade samarbete med PostNord. Det är ett tydligt bevis på den kompetens som vår organisation besitter i hela Norden, styrkan i den integrerade lösning vi kan erbjuda samt det förtroende som PostNord har för oss som leverantör, säger Troels Bjerg, Regional CEO Northern Europe, ISS.

ISS geografiska bredd, förmåga att leverera komplexa lösningar och kombinationen av kvalitet och pris var viktiga beståndsdelar när PostNord valde att utöka och förlänga samarbetet med ISS.

• Vi är mycket nöjda med avtalet med ISS, som ger PostNord möjlighet att fokusera på vår kärnverksamhet att leverera brev, paket och logistiklösningar till våra kunder. Avtalet lever upp till vår ambition att ha koncerngemensamma lösningar med god kvalitet till lägsta möjliga kostnad, säger Johanna Allert, CTO PostNord.

Genom det utökade samarbetet går PostNord från cirka 1000 underleverantörer av facility services i Norden, till en huvudpart för dessa tjänster, ISS.

ISS Facility Services är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 9 000 medarbetare i Sverige och 35 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är cirka 4,6 miljarder SEK och kommer från ett flertal tjänsteområden som bland annat facility management, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster. Integrated Facility Services, IFS, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S som är noterat på Köpenhamnsbörsen. Koncernen har verksamhet i 77 länder och över 510 000 anställda, vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare. www.se.issworld.com