ISS vinner ramavtal för bygg- och projektledning med Locum

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 08:00 CET

ISS har vunnit en ramavtalsupphandling och blir ensam leverantör av bygg- och projektledning för Locums om- och tillbyggnadsprojekt vid Huddinge sjukhusområde. Avtalet är värt 6-8 miljoner kronor per år.

Locum förvaltar och utvecklar Stockholms läns landstings vårdfastigheter. Genom ramavtalet ansvarar ISS för projektledning, projekteringsledning och byggledning vid om- och tillbyggnadsprojekt vid Huddinge sjukhusområde. Avtalet löper i ett år med möjlighet till förlängning ett år i taget i upp till fyra år.

Vårdlokaler skiljer sig från kommersiella lokaler, kontor och bostäder. De tekniska installationerna är omfattande och ska fungera dygnet runt. Lokalerna måste dessutom ständigt anpassas till förändringar i vårdprocessen utan att verksamheten störs. Detta ställer speciella krav på Locums samarbetspartners.

– Samarbetet med Locum ger oss möjlighet att omsätta vår expertis inom sjukvårdsområdet, säger Ola Gunnarsson, affärsområdeschef på ISS.

– Samtidigt är det en strategisk viktig byggsten i vår strävan att utveckla ett helhetskoncept till sjukhus som förutom olika servicetjänster även omfattas av fastighetsutveckling, ett område där vi ser en ökad efterfrågan, fortsätter Ola Gunnarsson.

Locum har valt att teckna ramavtal med endast en leverantör per disciplin (arkitekter, byggledare, vvs, el, osv) och enhet, där Huddinge sjukhusområde är en enhet, med syfte att organisationen skall bli mer samkörd i byggprojekten och därigenom uppnå kvalitets- och effektivitetsvinster.

– Vi ser fram emot att tillsammans med ISS med sin kompetens och sin kännedom om hur vården fungerar bidra till effektiva team och samarbete i våra byggprojekt, säger Kenne Graflund, projektchef på Locum.

Christer Ekelund, pressansvarig, ISS Facility Services AB, christer.ekelund@iss-fs.se, 0734 - 36 53 55.
Kenne Graflund, projektchef, Locum, kenne.graflund@locum.se, 08 - 690 67 61.
Stephan Woodbridge, projektdirektör Locum, stephan.woodbridge@locum.se, 08-690 74 22.

ISS Facility Services AB, Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med ca 12 000 resp 42 000 medarbetare. Svensk omsättning är 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som FM, fastigheter, mat & dryck, städning, kontorstjänster och trafiktjänster. ISS ingår i ISS A/S, som ägs av bl a EQT. Koncernen har 525 000 anställda i 50 länder, vilket gör den till världens fjärde största privata arbetsgivare. Läs mer på http://www.iss-fs.se

Locum AB är en av Sveriges större fastighetsförvaltare med ett fastighetsbestånd på cirka 2,1 miljoner kvadratmeter lokaler i Stockholms län. Bland hyresgästerna dominerar sjukvården i länet. Locum AB ägs av Stockholms läns landsting. Locum förvaltar och utvecklar ändamålsenliga lokaler för vårdgivare i Stockholms län. http://www.locum.se