Siemens väljer ISS som serviceleverantör vid vindkraftbygge

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2014 07:00 CET

När Siemens bygger en ny vindkraftspark utanför Ramsele i Ångermanland blir det ISS som ansvarar för servicen i anslutning till byggprojektet och det tillhörande boendet. Siemens har tecknat ett avtal med ISS om en rad integrerade servicelösningar.

Siemens, som är en av världens ledande leverantörer av vindkraftverk, medverkar i utbyggnaden av ett antal vindkraftsparker i norra Sverige i samarbete med Statkraft SCA. När man nu bygger en ny vindkraftpark utanför Ramsele i Ångermanland kommer ISS att ta hand om samtliga servicetjänster i anslutning till bygget.

I uppdraget ingår att tillhandahålla boende, mat, receptionsservice, tv/internet samt tvättservice och städning för de 80 personer som kommer att arbeta vid vindkraftsparken under dess uppbyggnad. Byggprojektet startar under första kvartalet 2014 och kommer att pågå under två år.

Det är andra gången Siemens väljer ISS som serviceleverantör under uppbyggnaden av en vindkraftpark. ISS stod även för all service när vindkraftparken i Bräcke, Jämtland, byggdes.

- Vi är otroligt stolta och glada över att Siemens väljer att fortsätta vårt samarbete i form av ett helt nytt avtal. Det är ett bevis på att kunden är nöjd med vår leverans och ser oss som en professionell samarbetspartner. Vi har haft stor nytta av vår breda kompetens inom servicelösningar till industrisektorn för att förstå och motsvara kundens behov, säger Stefan Svensson, affärsenhetschef ISS.

Det nya avtalet mellan Siemens och ISS har ett värde om cirka 30 miljoner kronor.

Patrik Frank, pressansvarig, ISS Facility Services AB, patrik.frank@se.issworld.com, 0734-36 68 08
Eva Haddleton, Strategiskt Inköp, Siemens, eva.haddleton@siemens.com, 08- 728 15 52

Foto: Siemens

ISS Facility Services är Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 11 000 medarbetare i Sverige och 44 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är ca 5 miljarder SEK och kommer från en mängd tjänsteområden som bl a facility management, mat och dryck, kontorstjänster, fastighetstjänster och städtjänster. IFS, Integrated Facility Services, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S som ägs av bl a EQT. Koncernen har över 530 000 anställda i mer än 50 länder, vilket gör oss till världens fjärde största privata arbetsgivare. www.se.issworld.com.