Tre vinnare i årets upplaga av Stora FM-priset

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2016 12:10 CET

Årets vinnare, från vänster: Filip Lindmark, Marcus Lindh, Lena Johnsen, My Ambrén, Lukas Tådne, Marcus Forsberg.

Tre studentlag stod som vinnare i årets upplaga av uppsatstävlingen Stora FM-priset när juryn för första gången beslutade att dela priset lika mellan tre uppsatser. Det blev studenter från Uppsala Universitet, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och Högskolan i Borås, som kammade hem prissumman om totalt 100 000 konor.

I hård konkurrens med universitets- och högskolelag från hela Sverige, vann tre studentlag sammanlagt 100 000 kronor i studenttävlingen Stora FM-priset. Juryn valde för första gången i tävlingens historia att i år låta priset delas lika mellan tre uppsatser med motiveringen att varje vinnare - utifrån sitt ämnesval – visar på den bredd som idag är FM-branschen, samt att alla tre uppsatser håller en likvärdig akademisk kvalitet och belyser områden som är till stor nytta för FM-branschens utveckling.Priset delades ut vid IFMAs stora bransch­konferens Nordic Workplace i Stockholm den 1 december.

En enhällig jury gav årets pris till:

• Marcus Forsberg och Lukas Tådne vid Uppsala Universitet för uppsatsen Effektivisering av materialhantering inom hälso- och sjukvård – En fallstudie på Barnonkologen, Uppsala Akademiska sjukhus
  • Marcus Lindh och Filip Lindmark vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm för uppsatsen In house vs outsourcing – Organizing real estate management
  • My Ambrén och Lena Johnsen vid Högskolan i Borås för uppsatsen Aktivitetsbaserat arbetssätt – Hållbart om alla tar sitt ansvar

Juryns motivering av valen lyder:

Effektivisering av materialhantering inom hälso- och sjukvård: Uppsatsen visar på stor utvecklingspotential inom sjukvården ur ett fm-perspektiv. Författarna presenterar konkreta förslag på hur stödverksamheten kan effektiviseras och på så sätt frigöra tid för patienterna.

In house vs outsourcing:I arbetet granskas och påvisas kundrelation som en viktig faktor för val av in house vs outsourcing inom real estate management. Författarna utgår från relevanta teorier vilka tillämpas tillsammans med vetenskaplig metodik på ett förtjänstfullt sätt.

Aktivitetsbaserat arbetssätt:
Detta arbete bekräftar vikten av vidare debatt kring individuella behov i utformningen av aktivitetsbaserade arbetsplatser. Författarna visar att en estetiskt tilltalande arbetsplats är av större betydelse för välbefinnandet än för effektiviteten och konsumeras därmed i tanken snarare än fysiskt.

Tävlingen Stora FM-priset är hela Facility Management-branschens pris. Det instiftades 2013 av ISS och delas ut en gång om året för att premiera de mest intelligenta och ny­tänkande akademiska uppsatserna på området.

Syftet med priset är att det ska bidra till utvecklingen av FM-branschen, med nya idéer som leder till höjd produk­tivitet och ökad effektivitet. Det är också ett led i en strävan att synliggöra branschen och öka dess attraktionskraft bland studenter.

– Stora FM-priset är ett sätt för ISS att aktivt bidra till FM-branschens utveckling. Branschen är av stor samhällsekonomisk betydelse då den sysselsätter cirka 150 000 personer i Sverige, och som en av de största aktörerna är det viktigt för oss att vara en aktiv del i att synliggöra branschen och dess nytta. Dessutom är det ett sätt för oss att öka attraktionskraften för vår bransch bland studenter på väg ut på arbetsmarknaden, säger Gary Kidd, vd för ISS i Sverige som också delade ut årets pris.

För ytterligare information, kontakta: Anders Fridell, presskontakt på ISS, presskontakt@se.issworld.com, 0734-36 68 08

ISS Facility Services är ett av Sveriges och Nordens största tjänsteföretag med 9 000 medarbetare i Sverige och 34 000 medarbetare i Norden. Svensk omsättning är cirka 4,7 miljarder SEK och kommer från ett flertal tjänsteområden som bland annat facility management, mat & dryck, teknik- & energitjänster, städtjänster och kontorstjänster. Integrated Facility Services, IFS, är ISS unika leveransmodell där flera tjänster samordnas och levereras med egen personal. ISS Facility Services AB ingår i ISS A/S som är noterat på Köpenhamnsbörsen. Koncernen har cirka 500 000 anställda och verksamhet i mer än 75 länder. www.se.issworld.com