IST stärker sin ledning med en av Sveriges supertalanger

Som utsedd till en av Sveriges supertalanger av Veckans Affärer och med hög placering på listan över ”Framtidens kvinnliga ledare” har Louise Bagewitz haft ett händelserikt år 2016. Och i mitten på augusti tog hon nästa kliv i karriären. Efter sex år på köksjätten Nobia, senast i rollen som IT Director, gick Louise vidare till en ny tjänst som CIO och Head of Business Support på Växjö-baserade IST. Med detta bytte hon också bransch. IST levererar lösningar och tjänster inom administration, schemaläggning och lärande till skolor och kommuner.

På IST kommer Louise i sin CIO-roll att driva IT-agendan och i rollen som Head of Business Support ansvarar hon för i stort sett alla centrala stödfunktioner, bland annat HR, Legal, Administration, Security och Procurement. Louise tar också plats i koncernledningen.

Louise säger: ”Jag ser fram emot att driva utvecklingen av IT på IST och tror att mina erfarenheter från Nobia kommer att vara värdefulla för de strategiska beslut och förändringar vi kommer att göra. Att få helhetsansvar för vår Business Support-verksamhet ger mig också möjlighet att utveckla och öka kvaliteten på våra centrala funktioner, något jag vet får effekt för hela koncernen, ända ut till kunderna.”

För IST är rekryteringen av Louise ett av flera viktiga steg mot att fullt ut förankra sin plats som helhetsleverantör av allt som har med skola och lärande att göra.

Tommy Eklund, VD på IST, understryker vikten av att ha rätt person som ansvarig för Business Support. ”Det här är verkligen en helhetsroll som är central i den utvecklingsresa som IST påbörjat. Vi vill göra verklig skillnad i samhället och därför är vi noga med att anställa personer som också vill göra skillnad på riktigt. Louise är en sådan person. Hon kommer att bidra på många sätt med sitt fantastiska driv och en personlighet som passar perfekt hos oss på IST.”

Tommy fortsätter: ”IST är inne i en mycket intressant fas. Vi märker ett ökat intresse för hela vårt erbjudande och vi växer på alla marknader. Louise kommer att ha avgörande betydelse för hur vi ska möta detta ökade intresse, med leveranser av våra nya molnbaserade erbjudanden kring både administration och lärande.”

När Louise tidigare i år intervjuades för IDG.se var hon tydlig med att CIO-rollen var något hon siktade på. Ett mål hon nu alltså uppnått.

”Ja, det har varit min plan, att axla en CIO-roll och få ta helhetsansvaret för IT. Det känns väldigt roligt att nu få chansen att göra det inom ett företag som så tydligt satsar på att göra nytta i samhället” menar Louise.

IST är med sina cirka fem miljoner användare bland de största i Skandinavien inom sin bransch. Man har på senare år genomfört flera omfattande förändringar av både organisation och erbjudande för att möta behoven från nya målgrupper i samhället, bland annat med ett unikt lärerbjudande. IST har funnits i över 30 år, har 270 anställda och kontor i Växjö (huvudkontor), Stockholm, Oslo och Roskilde.